
Do naszej redakcji zgłosił się Bartłomiej Adamkiewicz, który zainicjował zbieranie podpisów pod petycją do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka w sprawie uruchomienia połączeń kolejowych z Mławy. Trasy pociągów, których dotyczy petycja, przebiegają także przez Wąbrzeźno.
Warto zapoznać się z tym stanowiskiem. Gdyby petycja została rozpatrzona pozytywnie, to również mieszkańcy naszego powiatu mieliby bardzo ułatwiony kontakt ze światem. Podajemy link do petycji: https://www.petycjeonline.com/uruchomienie_pocigow_do_bydgoszczy.
Bartłomiej Adamkiewicz od trzech lat prowadzi fanpage „Kolejowa Mława”. Fanpage działa na Facebooku, Instagramie oraz YouTube.
– W dniu 27 lutego, kiedy petycja została opublikowana, spora część osób była oburzona decyzją PKP Intercity. Kilka lat temu zabrano mieszkańcom Mławy dojazd autobusami do Torunia oraz Bydgoszczy. Teraz ten sam los spotka kolej – alarmuje Bartłomiej Adamkiewicz. – Od dwóch lat koresponduję z Ministerstwem Infrastruktury, aby po zakończonej modernizacji, m. in. stacji Kutno, zostały uruchomione połączenia do/z Bydgoszczy – mówi Bartłomiej Adamkiewicz. – Niestety, zawsze odpowiedź z ministerstwa brzmiała, że mimo frekwencji połączenia do Bydgoszczy przez linie kolejowe nr 9 oraz 353 nie uruchomią – wyjaśnia inicjator petycji. – PKP Intercity również do tej pory nie przedstawiło informacji dotyczących frekwencji w pociągach. Jednak z moich obserwacji wynika, że pociągi nie jeżdżą puste. Jest zapotrzebowanie na takie połączenia z Ciechanowa czy Mławy, a także z Wąbrzeźna, aby bezpośrednio dojechać do Warszawy – dodaje.
Pan Bartłomiej ma nadzieję, że petycję poprze co najmniej 500 osób. Na razie planuje zbierać podpisy do 26 marca. Jak sprawdziliśmy, na dzień13 marca petycję podpisało już 330 osób: 96 z Mławy, 53 z Działdowa, 22 z Bydgoszczy, 18 z Nasielska, 13 z Torunia, po 8 z Ciechanowa i Jabłonowa Pomorskiego, 5 z Gdyni. Być może temat zainteresuje też mieszkańców Wąbrzeźna i podpisów już wkrótce przybędzie?
O co apelują mieszkańcy naszego regionu?
– Połączenia te miałaby łączyć Północne Mazowsze i Działdowszczyznę z Toruniem i Bydgoszczą oraz z miastami wschodniej części województwa kujawsko-pomorskiego, które zapewnią bezpośrednie połączenia do Warszawy. Jednocześnie moja propozycja oprócz dojazdu do Torunia czy Bydgoszczy umożliwi również dojazd do Opola i Wrocławia oraz zapewni lepszą komunikację z Częstochową, Kielcami i Łodzią.
Pociągi na odcinku Warszawa Wschodnia – Toruń Wschodni zatrzymywałyby się na stacjach: Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki, Nasielsk, Ciechanów, Mława, Działdowo, Iława Główna, Jabłonowo Pomorskie, Wąbrzeźno oraz Kowalewo Pomorskie.
Petycja do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie uruchomienia połączeń do Bydgoszczy:
„My, niżej podpisani, zwracamy się z prośbą o utworzenie wskazanych w petycji połączeń kolejowych. Miasta takie jak Toruń, Wrocław, Kielce czy Częstochowa są ważnymi ośrodkami akademickimi oraz kierunkami turystycznymi. Jednocześnie we wskazanych miastach pasażerowie będą mogli się przesiąść do pociągów w kierunku Gniezna, Poznania, Katowic, Jeleniej Góry, Szklarskiej Poręby oraz Ostrowca Świętokrzyskiego. PKP Inter City oraz Ministerstwo Infrastruktury zapiera się, że część połączeń do Bydgoszczy kursuje trasą okrężną i wydłuża czas jazdy, jednocześnie uruchamiając pociągi kursujące trasami okrężnymi do Lublina przez Łuków i Parczew oraz do Białegostoku przez Czeremchę i Hajnowkę, gwarantując mieszkańcom na tych liniach dojazd do Warszawy oraz stolic województw. Bardzo dziwny jest zatem fakt, że problem stanowi uruchomienie pociągów do Bydgoszczy trasą okrężną przez linię kolejową nr 9, kiedy ewidentnie jest to możliwe. Liczymy na pozytywne rozpatrzenie naszej prośby – Mieszkańcy miast położonych na linii kolejowej nr 9 oraz 353”.
Połączenia korzystne dla wąbrzeźnian
Jak tłumaczy Bartłomiej Adamkiewicz, mieszkańcy miast położonych w ciągu linii kolejowej nr 9 oraz linii kolejowej nr 353 oprócz dojazdu do Warszawy, Bydgoszczy czy Torunia uzyskaliby połączenia pociągiem do Opola, Wrocławia, Kielc, Częstochowy oraz Łodzi. Oczywiście postój obejmowałby też stację Wąbrzeźno.
Propozycja autora petycji jest następująca:
ICC NIDA
Kielce (5:10) – Warszawa Centralna (7:34–7:40) – Wąbrzeźno (10:39–10:40) – Toruń Główny (11:14–11:18) – Bydgoszcz Główna (11:54),
Bydgoszcz Główna (16:08) – Toruń Główny (16:45–16:50) – Wąbrzeźno (17:25–17:26) – Warszawa Centralna (20:38–20:40) – Kielce (22:52).
ICC (robocza nazwa: FORDOŃSKI)
Łódź Fabryczna (3:49) – Warszawa Centralna (5:15–5:20) – Wąbrzeźno (8:00–8:01) – Toruń Główny (8:35–8:40) – Bydgoszcz Główna (9:16),
Bydgoszcz Główna (19:30) – Toruń Główny (20:06–20:08) – Kowalewo Pomorskie (20:30–20:31) – Wąbrzeźno (20:39–20:40) – Jabłonowo Pomorskie (20:53–20:54) – Warszawa Centralna (23:21–23:30) – Łódź Fabryczna (1:04).
ICC (robocza nazwa: ENIGMA)
Bydgoszcz Główna (10:20) – Toruń Główny (10:56–10:58) – Wąbrzeźno (11:29–11:30) – Warszawa Centralna (14:13–14:25) – Wrocław Główny (18:34),
Wrocław Główny (10:53) – Warszawa Centralna (15:00–15:12) – Wąbrzeźno (17:50–17:51) – Toruń Główny (18:23–18:25) – Bydgoszcz Główna (19:02).
Pozytywny odzew mieszkańców regionu na petycję
Podpisując petycję, można także uzasadnić swoje poparcie. Sądząc po treści dodanych komentarzy, zapotrzebowanie na wskazane połączenia kolejowe jest bardzo duże. Podajemy kilka wybranych opinii:
„Podpisuję, ponieważ bardzo potrzebuję pociągu na trasie Toruń-Mława. Bez tego nie mam jak wracać do domu po zajęciach na studiach. Nie mam innego środka transportu” (Wiktoria Bartoszak, Toruń, 2023-02-27).
„Podpisuję, ponieważ mieszkam z żoną i 3-letnią córką w Nowym Dworze Maz., ale mamy rodzinę w Bydgoszczy i jeździmy na tej trasie co kilka tygodni, a ja jakiś czas temu sam nawet co 4 dni! Bezpośrednia połączenie z NDM do BDG jest świetnym udogodnieniem, tym bardziej gdy się podróżuje z małym dzieckiem, więc prosto do celu, bez przesiadek. Z obserwacji również zauważyłem, że ta trasa jest bardzo atrakcyjna głównie wśród młodzieży podróżującej do Torunia na różne uczelnie. Myślę, że młodzież wiele by straciła, gdyby dane połączenie było skasowane. Oprócz połączenia Nowego Dworu Mazowieckiego z Bydgoszczą atrakcyjne by było bezpośrednie połączenie z Dolnym Śląskiem. To byłaby super sprawa. Pozdrawiam stałych pasażerów pociągów: Rejewskiego, Moniuszko, Kopernika, Brdy oraz Oleńki, jeszcze gdy kursowała przez Nowy Dwór Mazowiecki” (Mateusz Wichniewicz, Nowy Dwór Mazowiecki, 2023-02-27).
„Podpisuję, ponieważ jestem jak najbardziej za tym, aby pojawiały się kolejne połączenia kolejowe w naszym kraju. To lepszy kierunek niż "zwijanie się" sieci połączeń, która i tak jest mała w naszym pięknym kraju. A dodatkowo kolejny pociąg w długiej relacji, przebiegający przez Jabłonowo Pomorskie, to kolejny plus dla komunikacji w tym mieście.” (Dariusz Ant, Jabłonowo Pomorskie, 2023-02-28).
„Studiuję w Bydgoszczy, a pociąg jest jedyną formą transportu, którą jestem w stanie sobie sama zapewnić z mojej rodzinnej miejscowości. Nie jestem jedyną osobą na takim stanowisku z mojego otoczenia.” (Monika Dobrzyńska, Kuczbork-Osada, 2023-03-06).
„Regularnie poruszam się trasą Mława-Bydgoszcz. Na tej trasie nie ma alternatywnych opcji transportowych. Dlatego właśnie dalsze istnienie trasy jest dla mnie bardzo ważne.” (Daniel Skonieczka, Mława, 2023-03-08).
„W Toruniu bardzo dużo działdowskiej młodzieży studiuje. Niestety przez brak połączenia będą wybierać inne uczelnie, bardziej oddalone od rodzinnego miasta. Osobiście mam syna, który studiuje w Toruniu i boję się, że będzie miał utrudniony dojazd na uczelnię.” (Bożena Wójtowicz, Działdowo, 2023-03-09).
„Jestem mieszkańcem miasta Działdowo, które miało kiedyś jeden z głównych węzłów kolejowych w Polsce środkowej, m.in. pomiędzy województwami warmińsko-mazurskim, kujawsko-pomorskim i mazowieckim. Obecnie komunikacja autobusowa została całkowicie zlikwidowana, a kolejowa z miesiąca na miesiąc jest ograniczana. Duża ilość młodych ludzi studiuje w Toruniu czy Bydgoszczy lub Warszawie. Dojechać na studia/do pracy poza miejscem zamieszkania bez własnego transportu graniczy z cudem, a przecież każdemu z nas powinno zależeć na ograniczaniu spalin w trosce o środowisko... Przykre że sami sobie to robimy.” (Aleksandra Szczech, Działdowo, 2023-03-09).
„Nie zgadzam się, aby w mieście Działdowo były zabierane połączenia PKP. To miasto niegdyś było jednym z głównych węzłów kolejowych. Można było dojechać wszędzie. W tej chwili to jest nierealne. To jest XXI wiek, a ja mam wrażenie, że XVIII. Kilka lat temu miałam okropne połączenie z Bydgoszczą, aż boję się pomyśleć, co może nas czekać niedługo. Polska cofa się zamiast się rozwijać.” (Ania Anuszewska, Działdowo, 2023-03-09).
„Moja córka jest studentką UMK w Toruniu i przez obecne połączenia może bywać jedynie raz w miesiącu w domu i to po wielkich przekładaniach zajęć na uczelni. Pociągi bezpośrednie są tak ustawione, że albo może jechać z samego rana (6:57), albo po nocy, po 21 wyjeżdżać z Mławy. Korzystaliśmy również z przesiadkowych – kolejna porażka, pociągi na siebie nie czekają albo trzeba 2 godziny spędzić w zimnej poczekalni. Jestem jako matka załamana, że nie mogę widywać swojego dziecka jak w normalnym cywilizowanym świecie.” (Izabela Śmigelska, Mława, 2023-03-10).
(krzan), fot. ilustracyjne
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie