Reklama

Nie dzwoń do ZUS

Gazeta CWA
23/10/2019 13:28

Nonsensem jest próbować dodzwonić się do punktu informacyjnego ZUS w Wąbrzeźnie, bo nikt takiego połączenia nie odbierze i to w trosce o klienta. Zapewne brzmi to dziwnie, ale to fakt.

Czytelnik naszego tygodnika zgłosił sprawę niewypłacenia tzw. „13 emerytury” po zmarłej w maju żonie. Celem sprawdzenia podstawy prawnej odmowy wypłaty przedmiotowego świadczenia podjęliśmy próbę kontaktu telefonicznego, podanego na stronach internetowych, z punktem informacyjnym ZUS w Wąbrzeźnie. Po dwukrotnym komunikacie, że nie ma takiego numeru zadzwoniliśmy do centrali starostwa z prośbą o połączenie z punktem ZUS, który ma siedzibę w tym samym budynku. Uzyskaliśmy informację, że nikt nie będzie łączył z ZUS, bo pracownik punktu i tak nie podniesie słuchawki.

Pozostało więc wybrać się tam osobiście i karnie ustawić w kolejce oczekujących petentów. Już po 30 minutach oczekiwania otrzymaliśmy odpowiedź na swoje pytania.

Po pierwsze w sprawie naszego Czytelnika trzeba kontaktować się z rzecznikiem oddziału w Toruniu i wskazano nam nazwisko oraz właściwy numer telefonu. Po drugie telefonicznych połączeń nie odbiera się w trosce o klientów oczekujących na korytarzu. Wyjaśnienia telefoniczne wydłużały czas oczekiwania kolejkowiczów, którzy pofatygowali się tu osobiście i często byli zdenerwowani takim stanem rzeczy.

Nasza wizyta w punkcie informacyjnym ZUS w Wąbrzeźnie trwała całe 2 minuty, a dojazd i oczekiwanie w kolejce prawie godzinę. Zapewniamy, że taka sytuacja wcale nie podziałała uspokajająco. Wręcz przeciwnie, zaczęliśmy obawiać się, że kolejny etap zdobycia informacji wiąże się z podróżą do Torunia.

Na szczęście przy pierwszej próbie uzyskaliśmy połączenie, a była już rzecznik Bożena Wankiewicz uprzejmie uświadomiła naszą redakcję, że teraz oddziały ZUS mają wspólnego rzecznika regionalnego województwa kujawsko-pomorskiego w Bydgoszczy i podała nr telefonu.

Krystyna Michałek, Rzecznik Regionalny ZUS Województwa Kujawsko-Pomorskiego wyjaśniła wszystko krok po kroku.

- Jednorazowe świadczenie pieniężne, czyli tzw. trzynastą emeryturę otrzymały osoby, które na 30 kwietnia 2019 r. były uprawnione m. in. do emerytury, renty, rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego (czyli Mama 4+), nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, świadczenia przedemerytalnego i zasiłku przedemerytalnego oraz świadczenia przysługującemu niewidomym ofiarom działań wojennych. Jeśli któreś ze świadczeń emerytalno-rentowych było w tym miesiącu zawieszone, trzynastka nie przysługiwała. Trzynastą emeryturę ZUS wypłacał z urzędu wraz ze świadczeniem przysługującym za maj 2019 r.

Wypłata jednorazowego świadczenia pieniężnego (tzw. 13 emerytura) nie przysługuje członkowi rodziny, który starał się o świadczenie niezrealizowane po zmarłym w maju świadczeniobiorcy.

Podobną odpowiedź otrzymał nasz czytelnik z KRUS. Obie firmy działają na podstawie kwietniowej ustawy i w ramach obowiązujących przepisów kierują się tą samą wykładnią prawną.

Ponadto dodatkowe jednorazowe świadczenie było wypłacane w stałym terminie, a w tej konkretnej sprawie przypadało na dzień 29 maja, więc po śmierci świadczeniobiorcy.

(B. Walas), fot. ilustracyjne

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wabrzezno-cwa.pl




Reklama
Wróć do