
Od 25 marca we wszystkich placówkach oświatowych prowadzone są zdalne zajęcia edukacyjne.
Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej wszystkie dzieci pozostające w domu objęte są obowiązkiem nauczania zdalnego. O ile w przypadków uczniów szkół mogą sobie oni w większości samodzielnie poradzić z udziałem w lekcjach on line to przedszkolaki wymagają pełnego zaangażowania rodziców. W trudnym okresie stanu epidemicznego na rodziców najmłodszych dzieci spada dodatkowy obowiązek i odpowiedzialność za edukację swoich pociech.
W praktycznych poradach MEN, jak organizować kształcenie na odległość w ramach edukacji przedszkolnej, czytamy:
– „Rodzicu – wykorzystaj czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, na większe usamodzielnienie swojego dziecka – oczekuj od niego większej pomocy przy codziennych czynnościach w domu, np., podczas przygotowywania posiłków, sprzątania, czy nawet podczas wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem się, przygotowaniem do snu, w których bardzo często, z powodu pośpiechu, dzieci są wyręczane. Wykorzystaj pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na różnorodne tematy. W ten sposób będziesz wzbogacał słownictwo swojego dziecka. Znajdź czas na czytanie dzieciom i z dziećmi. Korzystaj z edukacyjnych programów telewizyjnych, zaproponuj dziecku gry planszowe czy zabawy i gry zręcznościowe. Korzystaj z porad i propozycji nauczyciela. Nie unikaj kontaktu z nim. Pytaj o wszystko i dziel się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi dziecka. W sytuacji zawieszenia pracy przedszkoli i szkół to na Tobie i nauczycielu spoczywa odpowiedzialność za edukowanie dziecka i stwarzanie mu warunków do wszechstronnego rozwoju. Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpiecznie i swobodnie w swej aktywności. Powinno także ruszać się i wykonywać wiele prostych ćwiczeń gimnastycznych.”
W zaleceniach dla nauczycieli kładzie się nacisk, by proponowane zajęcia zapobiegały nudzie, która jest największym wrogiem dziecka. W przygotowanych zadaniach zwrócić należy uwagę na te obszary, w których podczas pracy z grupą zaobserwowano słabsze umiejętności dzieci. Układając plan zajęć, powinno się pamiętać, że rodzice mają także inne obowiązki, zazwyczaj zawodowe.
Nauczycielki z Przedszkola Publicznego „Promyczek” w Dębowej Łące ze wszystkich trzech oddziałów nawiązały kontakt telefoniczny i sms-owy ze wszystkimi rodzicami swoich podopiecznych. Sonia Galwas, nauczycielka z Wielkich Radowisk założyła zamkniętą grupę na Facebooku, na stronach której razem z Natalią Barczewską udostępniają plan zajęć i zadań dla dzieci z prośbą do rodziców o informację zwrotną. Proponowane zajęcia są zróżnicowane ze względu na wiek dzieci, zawierają zadania plastyczne, muzyczne i ruchowe, wynikające z podstawy programowej. Informują o linkach celem wysłuchania różnych tekstów, obejrzenia bajek czy innych tematycznych filmików. Podobnie realizuje się kształcenie na odległość w pozostałych oddziałach w Dębowej Łące i w Łobdowie.
Rodzice odnoszą się do sposobu wykonania zaleconych czynności, dzieląc się jednocześnie uwagami co do stopnia ich trudności i atrakcyjności. Pomysł z wykorzystaniem tej formy kontaktu okazał się trafiony, jako że inne komunikatory okazały się czasowo niewydolne.
Tekst i fot. B. Walas
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie