
Jak informuje Izabela Jędrzejczyk, Powiatowa Rzecznik Konsumentów w Wąbrzeźnie, od nowego roku obowiązują nowe przepisy, regulujące prawa konsumentów. Co ważne, nowe przepisy będą dotyczyć umów zawartych od 1 stycznia 2023 r.
W niektórych przypadkach zmieni się jedynie nazewnictwo, np. zniknie „rękojmia”, którą zastąpi „odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”. Ale zmiany wprowadzają też sporo pozytywnych rozwiązań, chroniących prawa nabywców towarów czy usług.
Nie będzie rękojmi. Naprawa wadliwego towaru
– Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaznacza, że zmieni się nazewnictwo: zamiast „rękojmi” będziemy mieć „odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową” – informuje Izabela Jędrzejczyk. – W pierwszej kolejności konsument będzie mógł żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Natomiast zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń – dodaje.
Zmiany na korzyść konsumentów
– Korzystne dla konsumentów jest wydłużenie do dwóch lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu. Sprzedawca będzie odpowiadał za wady, tak jak dotychczas, przez 2 lata od wydania towaru. Natomiast nowością jest, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie mógł skrócić tego czasu do roku. Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych zostanie wydłużony do sześciu lat – wyjaśnia Powiatowa Rzecznik Konsumentów w Wąbrzeźnie.
Zakazane będzie też wprowadzanie na rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w innych krajach UE, jeśli będzie się istotnie od niego różnił np. składem, a nie będzie to obiektywnie uzasadnione – poinformował UOKiK
Obniżki cen. Ceny aktualne. Promocje
Jak tłumaczy Izabela Jędrzejczyk, każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, będzie musiał podawać oprócz aktualnej ceny – także najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę (red. – co ma chronić kupujących przed tzw. fałszywymi promocjami cenowymi). To efekt unijnego rozporządzenia, które nakłada na sprzedawców obowiązek informowania o tym, w jakiej cenie towar będący obecnie w promocji, oferowany był w ciągu ostatnich 30 dni. W założeniu ma to ukrócić tak zwane "fałszywe promocje", kiedy to przed dużą obniżką, ceny produktów są sztucznie podnoszone.
– W przypadku produktów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia – sprzedawca ma uwidaczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki, natomiast w przypadku produktów będących w ofercie przedsiębiorcy krócej niż 30 dni – najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. Nie ma takiego obowiązku, jeśli przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży – mówi Izabela Jędrzejczyk.
Ważne nowości dla klientów sklepów internetowych
UOKiK podkreśla, że konsumenci dokonujący zakupów online muszą być jasno informowani czy podmiot oferujący na platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną. W tym drugim przypadku dowiedzą się także, że w tej relacji nie mają zastosowania przepisy chroniące konsumentów np. możliwość odstąpienia od umowy. Platforma musi też informować, jak się podzieliła ze sprzedającym obowiązkami związanymi z realizacją umowy.
Lepsza ochrona seniorów
Do 30 dni został wydłużony termin na odstąpienie od umowy, zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. Jednak w przypadku pokazów nadal będzie to 14 dni.
Nowe przepisy wprowadzają też zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki. – Zawarta w takiej sytuacji umowa, np. umowa pożyczki, będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta – informuje Powiatowa Rzecznik Konsumentów w Wąbrzeźnie.
Wprowadzono też zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Jak wskazuje Izabela Jędrzejczyk, dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta. – Takie rozwiązanie pozwoli na podjęcie świadomej decyzji o zakupie, a konsumenci nie będą narażeni na straty finansowe, gdy z niego zrezygnują w ustawowym terminie – wyjaśnia.
Wprowadzone zmiany dają także możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych, zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi przede wszystkim o tzw. umowy obejmujące abonamenty medyczne.
Pomoc dla konsumentów – ważne telefony i adresy:
• 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
• e-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Wąbrzeźnie
• ul. Wolności 44
• Tel. 56 688 24 50; kom. 502 401 116
• e-mail: prk@wabrzezno.pl
(oprac. krzan), fot. ilustracyjne
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie