
Pod koniec września rozpoczęło działalność przedszkole terapeutyczne w Wąbrzeźnie. Informacja jest na tyle ważna, że z kolejnymi latami wzrasta liczba dzieci z niepełnosprawnościami na różnym podłożu.
Prawdopodobnie jest to wynik zmian cywilizacyjnych i coraz słabszych fizycznie, i psychicznie kolejnych pokoleń. Dlatego odpowiednia terapia, możliwie wcześnie wprowadzona, pod kierunkiem doświadczonych specjalistów, jest szansą na sukces, czyli umożliwienie tym dzieciom możliwości samodzielnego życia na każdym jego etapie.
To bezpłatne przedszkole przyjmuje dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną oraz opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Terapeutyczne przedszkole zajmuje się dziećmi już od 2,5 roku życia.
W placówce realizowane są zajęcia z zakresu: terapii psychologiczno-pedagogicznej, integracji sensorycznej, logopedii, dogoterapii, terapii ręki, ruchu rozwijającego W. Sherborne, treningu umiejętności społecznych.
Przedszkole terapeutyczne w Wąbrzeźnie to placówka, w której szczególny nacisk kładzie się na intensywną pracę terapeutyczną, zgodnie z zasadą, że im wcześniej rozpoczyna się ta praca z dzieckiem, tym większe można osiągnąć efekty.
Prezes fundacji i zarazem wicedyrektor przedszkola Katarzyna Piłat nie pozostawia żadnych wątpliwości, że każdy dzień bez specjalistycznej, intensywnej pracy indywidualnej z dziećmi nienadążającymi za rówieśnikami, to dzień stracony. Właśnie na etapie wczesnego dzieciństwa najszybciej można nadrobić zaległości wynikające z bardzo różnych przyczyn: chorób, komplikacji przy porodzie, czy wskutek konsekwencji wypadków. W życiu bywa rozmaicie, a po to są specjaliści by pomóc w szczególnych przypadkach.
Ramowy plan dnia w przedszkolu terapeutycznym przedstawia się następująco:
– 07:00 – 08:30 – schodzenie się dzieci, kontakty indywidualne i okolicznościowe wynikające z potrzeb dzieci i rodziców, zabawy dowolne wynikające z inicjatywy dzieci; indywidualna realizacja zadań opiekuńczo – wychowawczych (manipulacyjne, konstruktywne, tematyczne); dostosowane do możliwości psychoruchowych dziecka. Czynności samoobsługowe: trening samodzielnego rozbierania i ubierania się.
– 08:30 – 09:00 – przygotowanie do śniadania, czynności samoobsługowe i higieniczno – porządkowe, doskonalenie umiejętności samodzielnego spożywania posiłku, karmienie terapeutyczne.
– 09:00 – 09:30 – spacery, zajęcia ruchowe na placu zabaw (integrowanie dzieci), obserwacje przyrodnicze.
I dalej: zajęcia dydaktyczne, praca indywidualna z dziećmi, zabawy w kącikach zainteresowań, gry edukacyjne i planszowe, bajkoterapia, terapia indywidualna i grupowa. – Wszystkie nasze działania odbywają się w ścisłej współpracy z rodzicami. Każdego dnia powiadamiamy rodziców jakie działania i zajęcia terapeutyczne będą prowadzone i przy odbiorze dziecka zdajemy relację jaki był przebieg zajęć oraz jakie efekty naszej pracy osiągnęliśmy. Codziennie wychodzimy z naszymi dziećmi na zewnątrz, np., na targ by poznać warzywa i owoce. W pobliżu mamy plac zabaw SP 2, z którego regularnie korzystamy. Tylko skrajne warunki atmosferyczne blokują nasze wyjścia na zewnątrz – mówi Katarzyna Piłat.
Specjalna sala dla dzieci autystycznych z własną łazienką i szatnią, bez zbędnych dźwięków i dekoracji dekoncentrujących ich postrzeganie zasługuje na szczególne docenienie. Zajęcia indywidualne i w grupach, maksymalnie pięcioosobowych też nie jest bez terapeutycznego znaczenia.
(B. Walas), Fot. nadesłane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie