
Od ubiegłego roku realizowana jest gruntowna przebudowa 29-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 548 z Wąbrzeźna do Stolna. To inwestycja bardzo potrzebna, ale trwający proces budowy jest dla okolicznych mieszkańców uciążliwy. Drogi, wyznaczone jako objazdowe, same także potrzebują remontu
Remont wyczekiwany od lat
Wąbrzeźno – Stolno to trasa o kluczowym znaczeniu dla połączenia północnej części naszego regionu – Chełmna, Świecia, Wąbrzeźna i Brodnicy, z autostradą A1 (tj. z węzłem w Lisewie). Gruntowna przebudowa 29-kilometrowego odcinka drogi kosztuje 85 milionów złotych. W ramach inwestycji jezdnia zostanie wzmocniona i poszerzona do 7 metrów. Dzięki wsparciu samorządów lokalnych, tj. gmin Stolno, Lisewo, Płużnica, Ryńsk oraz miasta Wąbrzeźno na całym zmodernizowanym odcinku powstaną bezpieczne, oddzielone od jezdni ciągi pieszo-rowerowe. Wkład finansowy samorządów w realizację tej części inwestycji to 4,3 miliona złotych. W przedsięwzięciu uczestniczą też samorządy powiatów chełmińskiego i wąbrzeskiego, które, podobnie jak gminy, przekazały grunty pod budowę.
Wykonawca zdąży?
Finał wszystkich prac na trasie DW nr 548 zaplanowano na połowę przyszłego roku. Podczas spotkania inwestora i wykonawcy z mieszkańcami, które odbyło się 30 stycznia br. w Płużnicy, wszyscy zapewniali, że termin zakończenia prac nie jest zagrożony. Kierownik budowy Łukasz Chojnowski poinformował nawet, że stan zaawansowania robót ziemnych na odcinku Wąbrzeźno-Lisewo wynosił wówczas 70 procent. Dodał, iż marcu miały ruszyć prace na szerszą skalę, aby zapewnić przejezdność całego odcinka w lipcu lub sierpniu tego roku. Natomiast do połowy roku zaplanowano wykonanie warstwy wiążącej z betonu asfaltowego.
Niestety, niedługo skończy się czerwiec, a stan robót wydaje się nie wskazywać na terminowe spełnienie obietnic.
– Obecnie prace prowadzone są na dwóch odcinkach DW nr 548. Najbardziej zaawansowane są roboty od miejscowości Wąbrzeźno do m. Trzcianek – wyjaśnia Michał Sitarek z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. – W najbliższych dniach ma być zrealizowane przepięcie gazociągu na granicy miasta. Umożliwi to dokończenie prac przy podbudowie. Wykonawca przygotowuje się też do ułożenia pierwszych warstw bitumicznych. Zakładamy, że w wakacje odcinek będzie przejezdny. Trwają tam również prace związane z usuwaniem ostatnich kolizji, które wymagały korekty projektu. Dużo dodatkowych prac zostało zleconych projektantowi w związku z melioracją terenu przyległego do pasa drogowego – tłumaczy Michał Sitarek. – Z początkiem czerwca rozpoczęła się przebudowa sieci gazowej w Lisewie. Prace są prowadzone w sposób punktowy, więc utrudnienia ograniczają się do krótkich wahadeł – dodaje.
Jak wyjaśnia Michał Sitarek, zaawansowane prace prowadzone są natomiast na zamkniętym dla ruchu 8-kilometrowym odcinku Stolno – Krusin, który początkowo miał być realizowany w końcowym etapie inwestycji.
– To właśnie tam przeniesiony został teraz ciężar robót. Trwa między innymi budowa nasypu pod drogę po nowym śladzie w okolicach miejscowości Kamlarki, na kolejnych odcinkach prowadzone są roboty związane z rozbiórką starej drogi, poszerzaniem nasypów, wykonywaniem koryta pod nową jezdnię, przy stabilizacjach gruntu i podbudowach. Wkrótce wykonawca zyska tam również gotowość do układania pierwszych warstw asfaltu. Na wybranych odcinkach ułożono też krawężniki pod ciąg pieszo-rowerowy. Trwają poza tym roboty przy budowie odwodnienia. Ponadto wykonawca wykosił pobocza i naprawił większość uszkodzeń. Ostatnie prace prowadzone były w piątek 15 czerwca – opisuje Michał Sitarek.
Jak podkreśla przedstawiciel ZDW, wykonawca pozostaje również w kontakcie z zarządcami dróg lokalnych. Zaplanowano m.in. wspólne przejazdy trasą z Zarządem Dróg Powiatowych.
– Jako inwestor, dla ruchu tranzytowego niezmiennie zalecamy objazd drogi wojewódzkiej nr 548 poprzez inne drogi wojewódzkie i DK nr 55 (przez Radzyń Chełmiński i Paparzyn) – podsumowuje Michał Sitarek.
(krzan)
fot. archiwum
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
A jak to wygląda od strony sieci teletechnicznych? Mam na myśli światłowód. Są jakieś informacje na ten temat?