Reklama

Kiedy pojedziemy odnowioną DW nr 548?

Gazeta CWA
20/05/2021 09:59

Gruntowny remont drogi wojewódzkiej nr 548 rozpoczął się jeszcze w 2017 roku i miał potrwać do połowy roku 2019. Zwycięzca przeprowadzonego wówczas przetargu zobowiązał się wykonać przebudowę niemal 29-kilometrowej trasy za 85 milionów złotych, jednak nie dotrzymał słowa. Po licznych perturbacjach Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy rozwiązał umowę z wykonawcą, zaś ten zszedł z budowy, pozostawiając niedokończoną inwestycję.

Mieszkańcy Wąbrzeźna, Płużnicy, Lisewa oraz wielu innych miejscowości położonych przy trasie, klęli na czym świat stoi. I chcąc nie chcąc, ryzykowali urwaniem zawieszenia w swoich pojazdach, bo trzeba było dojechać do pracy, do sklepów, do lekarza itp. Jednak w połowie ubiegłego roku powiało optymizmem. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy przeprowadził kolejny przetarg na dokończenie przebudowy trasy. W ostatnim przetargu zadanie inwestycyjne zostało podzielone na dwie części. Za przebudowę obu odcinków drogi, tj. Stolno-Lisewo oraz Lisewo-Wąbrzeźno odpowiada obecnie konsorcjum firm Kobylarnia SA i Mirbud SA, które w przetargu przedstawiło najkorzystniejsze oferty. Jednak ich łączny koszt to prawie 140 mln złotych. Modernizacji odcinka Lisewo-Wąbrzeźno kosztuje 68,8 mln zł, a koszt modernizacji odcinka Stolno-Lisewo to również 68,8 mln zł. Przebudowa ma potrwać do końca przyszłego roku. Wykonawca zobowiązał się do udzielenia siedmioletniej gwarancji na wykonane prace.

– To strategiczna inwestycja dla Chełmna, Wąbrzeźna i Brodnicy, ponieważ daje dostęp do autostrady. Zależy nam, aby jak najszybciej oddać obydwa odcinki do użytku mieszkańców i przejeżdżających, dlatego jestem przekonany, że konsorcjum Kobylarnia SA i Mirbud dokończy inwestycję do grudnia 2022 roku – mówi wicemarszałek województwa Zbigniew Sosnowski.

Jak poinformował Urząd Marszałkowski, wykonawca rozpoczął pierwsze prace już w marcu tego roku. Na początek przeprowadzane są niezbędne rozbiórki elementów betonowych, które wymagają ponownego ułożenia (krawężniki, nawierzchnie części chodników, przystanków i zjazdów). Prowadzone są ponadto kolejne prace związane z rozbudową odwodnienia, przebudową sieci uzbrojenia podziemnego, usuwaniem humusu i prace ziemne, przygotowujące korpus drogi do wzmocnienia, a także prace związane z wykonaniem ciągu pieszo-rowerowego. W najbliższych tygodniach rozpoczną się prace przy dużych przepustach w miejscowościach Stolno oraz Łabędź. Powstają tam tymczasowe drogi objazdowe (tak zwane by-passy). Ma to usprawnić przebieg prac, które mogą być wykonywane na całej szerokości drogowych konstrukcji nad strugami.

Zgodnie z podpisanymi umowami (na odcinek Stolno-Lisewo – 19 stycznia bieżącego roku; na odcinek Lisewo-Wąbrzeźno – 6 listopada ubiegłego roku) wykonawca ma 18 miesięcy na realizację wszystkich prac. Do tego czasu nie wlicza się okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Stąd zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca 2022 roku. Najwcześniej kierowcy będą mogli korzystać z odcinka Stolno-Krusin oraz Trzcianek –Wąbrzeźno. W tym roku kontynuowany będzie również remont odcinka drogi wojewódzkiej nr 548 we Fryzanowie, w gminie Dębowa Łąka. Nawierzchnia drogi zostanie przykryta mikrodywanikiem.

W okresie zimowym wykonawca przygotował też projekty tymczasowej organizacji ruchu. Zakładają one kontynuowanie przebudowy drogi etapami, przede wszystkim w sposób połówkowy – zapewniający dojazd do posesji zlokalizowanych wzdłuż trasy.

W ramach przebudowy jezdnia zostanie wzmocniona i poszerzona do 7 metrów. Wzdłuż niej powstanie pobocze. Wykonane wcześniej prace pozwoliły ominąć miejscowość Kamlarki od strony północnej i uniknąć rozbiórek. Zniknął także niebezpieczny łuk pomiędzy Cepnem i Kamlarkami (w powiecie chełmińskim), trasę poprowadzono nowym śladem.

W Krusinie, w miejscu obecnego skrzyżowania z drogami na Paparzyn i Bartlewo, wybudowane zostanie rondo. Takie rozwiązanie zastosowane będzie także w Lisewie w miejscu obecnego skrzyżowania ulic Chełmińskiej i Mikołaja z Ryńska.

Skrzyżowania z drogami lokalnymi na Kornatowo i Pniewite (powiat chełmiński), przebiegające w pobliżu przejazdu kolejowego, zostaną od niego odsunięte. W Cepnie wyznaczone zostanie miejsce do prowadzenia kontroli drogowych, a w Stolnie powstanie drogowa stacja meteorologiczna. Na odcinku pomiędzy Lisewem i Wąbrzeźnem pojawi się 5 skrzyżowań z ruchem okrężnym. Ronda zostaną wybudowane na przecięciu drogi wojewódzkiej z drogami gminnymi i powiatowymi w miejscowościach Józefkowo, Płużnica, Czaple, Bratoszewice i Trzcianek (powiat wąbrzeski).

Natomiast dzięki wsparciu samorządów lokalnych – gmin Stolno, Lisewo, Płużnica, Ryńsk oraz miasta Wąbrzeźno – na całym modernizowanym odcinku powstaną bezpieczne, oddzielone od jezdni ścieżki dla pieszych i rowerzystów. Wkład finansowy samorządów lokalnych w realizację tej części inwestycji to 4,3 miliona złotych. W przedsięwzięciu uczestniczą też powiaty chełmiński i wąbrzeski, które – podobnie jak gminy – przekazały grunty pod budowę.

Przypomnijmy jeszcze kilka najważniejszych informacji, dotyczących drogi wojewódzkiej nr 548. Łączy ona północną część naszego regionu z autostradą A1. Przebiega przez powiaty chełmiński i wąbrzeski oraz pięć gmin (Stolno, Lisewo, Płużnica, Ryńsk i Wąbrzeźno). Długość modernizowanej trasy wynosi 28,5 km: odcinka Lisewo-Wąbrzeźno – 14,5 km; odcinka Stolno-Lisewo – 14 km. Liczba nowych skrzyżowań z ruchem okrężnym: 7.

(krzan), fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wabrzezno-cwa.pl




Reklama
Wróć do