Reklama

Drogowcy wracają na DW nr 548

Gazeta CWA
18/11/2020 09:40

6 listopada Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy podpisał umowę na modernizację drogi wojewódzkiej nr 548, łączącej północną część naszego regionu z autostradą A1. W pierwszej kolejności wyremontowany zostanie odcinek między Wąbrzeźnem a Lisewem.

Przebudowa drogi wojewódzkiej między Wąbrzeźnem a Stolnem, oczekiwana między innymi przez mieszkańców naszego powiatu, pełna jest nieoczekiwanych zwrotów akcji. Zgodnie z pierwotnym planem, już od czerwca ubiegłego roku powinniśmy jeździć zmodernizowaną trasą. Na łamach CWA poruszaliśmy ten temat wielokrotnie. Obecnie pojawiła się realna szansa, iż inwestycja zostanie jednak zrealizowana.

Droga wojewódzka nr 548 ma kluczowe znaczenie dla połączenia północnej części regionu (Świecia, Chełmna, Brodnicy i Wąbrzeźna) z autostradą A1. Modernizacja dotyczy dwudziestodziewięciokilometrowego odcinka trasy ze Stolna do Wąbrzeźna.

– Po trudnościach związanych z koniecznością wyboru nowego wykonawcy możemy dziś ogłosić wznowienie prac budowlanych. Nowa trasa została zaprojektowana zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców i zostanie zrealizowana według najwyższych standardów – mówił w czasie podpisania umowy marszałek województwa Piotr Całbecki.

W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego, wykonawcą pierwszej części inwestycji zostało konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. – Koszt gruntownej przebudowy trasy ze Stolna do Wąbrzeźna to około 150 milionów złotych – informuje Zarząd Dróg Wojewódzkich. – Prace budowlane podzielono na dwa etapy. Jako pierwszy wyremontowany zostanie 14,5-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłem autostradowym w Lisewie a Wąbrzeźnem. Modernizacja kolejnego 14-kilometrowego odcinka (Stolno-Lisewo) będzie możliwa po zakończeniu procedur przetargowych. Planowany termin ukończenia prac to rok 2022.

Jakie efekty ma przynieść inwestycja? W ramach przebudowy jezdnia zostanie wzmocniona i poszerzona do 7 metrów. Wzdłuż niej powstanie pobocze. Wykonane wcześniej prace pozwoliły ominąć miejscowość Kamlarki od strony północnej i uniknąć wyburzeń. Zniknął także niebezpieczny łuk pomiędzy Cepnem a Kamlarkami, trasę poprowadzono nowym śladem. W Krusinie, w miejscu obecnego skrzyżowania z drogami na Paparzyn i Bartlewo, wybudowane zostanie rondo. Takie rozwiązanie zastosowane będzie także w Lisewie, w miejscu obecnego skrzyżowania ulic Chełmińskiej i Mikołaja z Ryńska.

Skrzyżowania z drogami lokalnymi na Kornatowo i Pniewite, przebiegające w pobliżu przejazdu kolejowego, zostaną od niego odsunięte. W Cepnie wyznaczone zostanie miejsce do prowadzenia kontroli drogowych, a w Lisewie powstanie drogowa stacja meteorologiczna. Na odcinku pomiędzy Lisewem i Wąbrzeźnem pojawi się 5 skrzyżowań z ruchem okrężnym. Ronda zostaną wybudowane na przecięciu drogi wojewódzkiej z drogami gminnymi i powiatowymi w miejscowościach Józefkowo, Płużnica, Czaple, Bratoszewice i Trzcianek.

Dzięki wsparciu samorządów lokalnych – gmin Stolno, Lisewo, Płużnica, Ryńsk oraz miasta Wąbrzeźno – na całym modernizowanym odcinku powstaną bezpieczne, oddzielone od jezdni ścieżki dla pieszych i rowerzystów. Wkład finansowy samorządów lokalnych w realizację tej części inwestycji to 4,3 miliona złotych. W przedsięwzięciu uczestniczą też powiaty chełmiński i wąbrzeski, które – podobnie jak gminy – przekazały grunty pod budowę.

Inwestycja w liczbach

Długość modernizowanej trasy: 28,5 km

Długość odcinka Lisewo-Wąbrzeźno: 14,5 km

Długość odcinka Stolno-Lisewo: 14 km

Koszt modernizacji odcinka Lisewo-Wąbrzeźno: 68,8 mln zł

Szacowany koszt modernizacji odcinka Stolno-Lisewo: 70,9 mln zł

Liczba nowych skrzyżowań z ruchem okrężnym: 7

Gwarancja: 7 lat

(oprac. krzan)

Fot. UM Wąbrzeźno i archiwum

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wabrzezno-cwa.pl




Reklama
Wróć do