
W gminie Płużnica trwają prace związane z przygotowaniem szkół do nowego roku szkolnego. Znane są już wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli
Wynika z niej, że większość rodziców i nauczycieli jest za wariantem dwóch szkół I-VIII. Z kolei największa grupa uczniów chciałaby, aby zostało tak jak jest obecnie, tj. uczniowie klas najstarszych uczą się w budynku w Nowej Wsi Królewskiej, młodsi – w Płużnicy. – Najważniejsze dla uczniów są relacje z koleżankami i kolegami oraz nauczycielami – zaznaczają urzędnicy opracowujący ankiety.
Szczegółowe wyniki badania można znaleźć na stronie internetowej urzędu gminy.
Jak wskazują władze samorządowe, każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Utworzenie dwóch szkół I-VIII da możliwość wzięcia przez nauczycieli danej szkoły pełnej odpowiedzialności za cały etap nauczania. – Obecnie wciąż widoczny jest podział nauczycieli: na tych z byłego gimnazjum w Nowej Wsi Królewskiej i tych z byłej Szkoły Podstawowej w Płużnicy – mówi wójt Marcin Skonieczka. – Przez ostatnie lata każda z tych szkół wykształciła inną kulturę organizacyjną i inne podejście do pracy z uczniami, gdyż do tych szkół chodziły inne wiekowo grupy dzieci. Teraz te kultury zostały połączone, czego naturalną konsekwencją jest wzajemne porównywanie metod pracy wśród nauczycieli. Gdy dziecko od I do VIII klasy będzie chodziło do jednej szkoły, istnieje szansa, że zespół nauczycieli na bieżąco będzie wymieniał się informacjami dotyczącymi procesu nauczania, tak, aby jego efekty były jak najlepsze. Ponadto wariant ten w przypadku części uczniów skróci czas dojazdu do szkoły – tłumaczy wójt Skonieczka.
Wśród minusów tego rozwiązania samorządowcy wskazują zwiększenie liczebności niektórych oddziałów. – Gdy uczniowie z danego rocznika chodzą do jednej szkoły, łatwo ich podzielić na 2 czy 3 równe oddziały. W przypadku podziału gminy na dwa obwody, nie da się zapewnić takiej samej liczby uczniów w poszczególnych rocznikach w szkole w Płużnicy i w Nowej Wsi Królewskiej – uzasadnia wójt.
– W przypadku przyszłorocznych klas V, gdyby uczniowie uczyli się w jednym budynku, powstałyby 3 klasy po 24 uczniów. Przy podziale na dwie szkoły, w Nowej Wsi Królewskiej wypada 41 uczniów, a w Płużnicy 31 uczniów. Także tworzymy trzy oddziały, jednak w Nowej Wsi Królewskiej oznacza to zmniejszenie liczby uczniów w klasach do 20 i 21 uczniów, a w Płużnicy będzie jeden duży oddział. Podobne dysproporcje występują w przypadku przyszłorocznych klas VI. Odział w Płużnicy będzie liczył 22, a w Nowej Wsi Królewskiej 30 uczniów. Istnieje oczywiście możliwość przejścia części uczniów z jednej szkoły do drugiej i wyrównanie w ten sposób liczebności poszczególnych oddziałów, wymaga to jednak znalezienia się odpowiedniej liczby chętnych osób i możliwości zapewnienia im dowozu. W przypadku innych roczników, przeniesienie dziecka z jednej szkoły do drugiej będzie możliwe tylko w sytuacjach, gdy korzystnie wpłynie to na liczebność klas – tłumaczy Skonieczka. – Wstępnie zakładamy, że do każdej ze szkół uczniów dowozić będą trzy autobusy. Szkoła w Płużnicy rozpoczynać będzie zajęcia o godzinie 8:00, a szkoła w Nowej Wsi Królewskiej o godz. 8:30. Dyrektor szkoły dokonała już wstępnego przydziału godzin lekcyjnych dla nauczycieli. Dwunastu z nich będzie miało zajęcia w dwóch szkołach, jednak dojazdów będzie mniej niż w obecnym roku szkolnym. Wynika to z faktu, że nauczyciele przedmiotów z większą liczbą godzin (języka polski, matematyka, nauczanie początkowe) będą pracowali tylko w jednej szkole, a dojazdy dotyczą nauczycieli uczących przedmiotów z mniejszą liczbą godzin (przyroda, geografia, biologia, historia, itd.) – uzasadnia.
Co z edukacją przedszkolną?
Równolegle z planowaniem organizacji pracy szkół, w gminie trwa określanie docelowej struktury przedszkoli. – Niestety, w wyniku konieczności wykonania projektu zamiennego budynku przedszkola w Płużnicy, termin zakończenia inwestycji został przesunięty na październik 2019 r. Ze względu na określone we wniosku o dofinansowanie wskaźniki, nowe przedszkole będziemy mogli uruchomić dopiero w kolejnym roku szkolnym, t.j. 1 września 2020 r. Dlatego w roku szkolnym 2019/2020 w dalszym ciągu będą funkcjonowały świetlice opieki dziennej w Płużnicy i Orłowie. W Wiewiórkach dalsze prowadzenie zajęć uzależnione jest od liczby dzieci. Natomiast w Płąchawach i Nowej Wsi Królewskiej utworzone zostaną oddziały przedszkolne. Każdy z nich będzie liczył 18 dzieci w wieku od 3 do 5 lat. Mamy na ten cel dotację z Unii Europejskiej. Realizacja projektu rozpocznie się w czerwcu 2019 r. i wtedy rozpocznie się rekrutacja do tych przedszkoli – opisuje Marcin Skonieczka.
Żłobek
W ubiegłym roku gmina Płużnica rozpoczęła świadczenie usług opieki nad dziećmi do lat 3. Obecnie tzw. „małe żłobki” działają w Płużnicy, Płąchawach i w Nowej Wsi Królewskiej. – Widać, że rośnie zainteresowanie tą formą opieki, dlatego przygotowujemy wniosek o dofinansowanie budowy żłobka w Płużnicy. Projektujemy go w sąsiedztwie budowanego przedszkola. Ma on zapewnić miejsce dla 32 dzieci. Jeżeli otrzymamy dotację na budowę i dwuletnie funkcjonowanie żłobka, jego uruchomienie planowane jest 1 września 2021 roku – zapowiada Marcin Skonieczka.
Jaka edukacja w gminie?
– Opisane przeze mnie kwestie dotyczą głównie spraw organizacyjnych funkcjonowania szkół, przedszkoli czy żłobków. Zachęcam jednak uczniów, rodziców, nauczycieli i opiekunów do refleksji także nad tym, czego i jak uczymy w naszych placówkach, jak również w naszych domach? Na początku marca wspólnie z dyrektorkami i nauczycielkami uczestniczyłem w wykładzie Dušanki Kosanović pt. „Od posłuszeństwa do odpowiedzialności”. Prelegentka mówiła, że w edukacji nie chodzi o to, aby nauczać dzieci. Powinno się natomiast stworzyć relację uważności, aby umożliwić dzieciom uczenie się. Ponadto ważne jest to, aby integralność uczniów i nauczycieli nie była naruszana. Przypominała również, że to osoba dorosła zawsze jest odpowiedzialna za relację z dzieckiem – mówi wójt Skonieczka.
Z pomysłem zorganizowania wyjazdu na powyższe seminarium wystąpiła Justyna Jankowska. – Cieszę się, że tak liczna delegacja z gminy Płużnica wzięła udział w tym wydarzeniu. Wiem, że dla części osób było to duże przeżycie. Jednocześnie zachęcam wszystkich do zapoznania się z działalnością stowarzyszenia FamilyLab: http://www.family-lab.pl, która promuje w Polsce filozofię Jespera Juula, duńskiego terapeuty rodzinnego i pedagoga – podsumowuje Marcin Skonieczka.
(oprac. krzan)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie