
Naukowe wycieczki, eksperymenty i głośne czytanie, to tylko niektóre sposoby na lepsze poznanie świata, do których uciekają się uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 3 w Wąbrzeźnie. Pod koniec września dzieci uczestniczyły w wycieczce do Młyna Wiedzy w Toruniu, wzięły także udział w ogólnopolskiej akcji Dzień Głośnego Czytania
Naukowo w Młynie Wiedzy
27 września uczniowie klas 5 „b” i 5 „c” w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w interaktywny sposób zdobywali wiedzę przyrodniczą i techniczną.
– W laboratorium biologicznym na zajęciach pt. „Sztuka fermentacji” wykonywali i obserwowali pod mikroskopem preparaty drożdży oraz przeprowadzali doświadczenia, ukazujące procesy zachodzące w trakcie fermentacji alkoholowej – informuje Iwona Świerk. – Stawiali i weryfikowali hipotezy. Zapoznali się również ze szkłem i sprzętem w laboratorium – dodaje nauczycielka przyrody.
Piątoklasiści zwiedzili wiele wystaw tematycznych, a także samodzielnie przeprowadzali różnorodne eksperymenty. Jak podkreśla Iwona Świerk, ich wielkie zainteresowanie wzbudziło największe w Polsce wahadło Foucaulta, umożliwiające obserwację zjawiska obrotu Ziemi wokół własnej osi. Uczestnikom wycieczki podobały się ponadto inne wystawy: „O obrotach” (poświęcona idei koła i ruchu obrotowego), „Rzeka” (ukazująca model Wisły od źródła do ujścia), „Przeżycie” (eksponująca treści przyrodnicze, fizyczne i podróżnicze), „To takie proste” (zapoznająca ze zjawiskami fizycznymi), „Idee” (prezentująca budowę ludzkiego ciała oraz różnice między komórką roślinną i zwierzęcą).
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania
Anna Kolczyńska i Hanna Bokota, organizatorki akcji w „trójce”, podkreślają, iż głośne czytanie stymuluje rozwój dzieci, wzbogaca słownictwo i pobudza wyobraźnię.
– Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania został ustanowiony z inicjatywy Polskiej Izby Książki w 2001 roku. Stał się okazją do wprowadzenia dzieci w magiczny świat bajek, baśni, opowiadań i wierszy. Natomiast data 29 września odnosi się do urodzin Janiny Porazińskiej, autorki książek dla dzieci i młodzieży – wyjaśniają nauczycielki.
Uczniowie klas 0-III w bibliotece szkolnej, mieli okazję posłuchać głośnego czytania, m.in. takich utworów jak: „Tupcio Chrupcio”, „Szewczyk Dratewka”, „Brzydkie kaczątko”, „Piątka z Zakątka” oraz wierszy Juliana Tuwima i Jana Brzechwy. Również starsi uczniowie wraz z nauczycielami języka polskiego włączyli się do akcji, czytając głośno swoim rówieśnikom wybrane fragmenty ulubionych książek lub lektur szkolnych.
– Uczniowie przygotowywali się do prezentacji tekstów w domu. Niektóre interpretacje były wręcz „aktorskie”, koledzy z zaciekawieniem słuchali i prosili o dłuższy fragment. Jak widać głośne czytanie podoba się nie tylko młodszym dzieciom – oceniają Anna Kolczyńska i Hanna Bokota. – Zachęcamy wszystkich do czytania swoim pociechom. Okazji do czytania dzieciom jest wiele i powinniśmy to robić jak najczęściej, zarówno w domu, jak i w szkole. Dziecko, któremu się czyta, uczy się słuchać, rozwija zdolność koncentracji, chęć poznawania świata oraz zainteresowania. Tak spędzony wspólnie czas procentuje w przyszłości, buduje wzajemne zaufanie i pozwala lepiej się zrozumieć – uzasadniają polonistka i bibliotekarka.
Pokaz eksperymentów
Na początku roku w klasie 2 „b” został założony Klub Młodego Naukowca.
– Uczniowie wykonują doświadczenia w ramach zajęć, ale przede wszystkim samodzielnie przygotowują eksperymenty w domu. Następnie prezentują je w klasie – wyjaśnia Teresa Szkołyk. 28 września mama jednego z uczniów przeprowadziła w klasie sześć eksperymentów. – Najpierw opisywała doświadczenia, a dzieci próbowały zgadnąć, jaki będzie ich efekt. Następnie prezentowała doświadczenia przed klasą – mówi nauczycielka.
Największe wrażenie zrobił na dzieciach wybuchający wulkan i balon, który sam się napełnił powietrzem. Poznawanie zjawisk przez doświadczenia bardzo się dzieciom spodobało.
(krzan), fot. nadesłane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie