Reklama

Szkolne wieści z SP 3 w Wąbrzeźnie

Gazeta CWA
26/06/2019 15:00

Uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 3 w Wąbrzeźnie podejmują szereg inicjatyw, które pomagają nie tylko wzbogacać wiedzę dzieci i młodzieży, ale też kształtują postawę szacunku dla historii, dorobku kultury oraz innych ludzi

Laureatka ogólnopolskiego konkursu

XX edycja ogólnopolskiego konkursu geologiczno-środowiskowego „Nasza Ziemia – środowisko przyrodnicze wczoraj, dziś i jutro”, organizowana przez Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie, okazała się szczęśliwa dla uczniów SP 3. – Tym razem uczestnicy konkursu mieli opisać  jedno zdarzenie z naszej bliższej lub dalszej historii, kiedy to żywioły zdecydowały o tym, jak potoczyły się dalsze losy ludzkości i zachowały się w naszej pamięci po dziś dzień – mówi Dorota Zielińska, nauczycielka geografii. – Raporty ze swoich poszukiwań uczniowie przesyłali w formie prac pisemnych lub plastycznych, do regionalnych oddziałów  PIG-PIB (w Sosnowcu, Gdańsku, Szczecinie, Kielcach, Krakowie, Wrocławiu i Warszawie). Pięcioro  uczniów naszej szkoły: Aleksandra Białkowska, Aleksandra Kornacka, Oliwia Nadolska, Jan Pieczywok, Kacper Sułkowski napisało bardzo ciekawe referaty, zaś Aleksandra Kornacka z klasy 8 b została zaproszona do udziału w części teoretycznej konkursu  geologicznego, która odbyła się w połowie maja w  Państwowym Instytucie Geologicznym w Gdańsku. Ola w pierwszej części pracy konkursowej opisała istotę powstawania trzęsień ziemi, wskazała ich wpływ na gospodarkę i życie ludzi w strefach aktywnych sejsmicznie. Natomiast w drugim etapie uczennica odpowiadała na pytania konkursowe, zawarte w teście pisemnym – wyjaśnia nauczycielka. – Po tym etapie Ola została wyróżniona z w półfinale regionalnym województw: kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego – mówi z dumą Dorota Zielińska.
 

Bliskie spotkanie z historią

W połowie maja uczniowie klas szóstych mieli okazję spotkać się z mieszkańcem Wąbrzeźna, emerytowanym nauczycielem Wiesławem Gajewskim. Żywe lekcje historii z panem Wiesławem nie po raz pierwszy wzbudziły wielkie zainteresowanie uczniów.
– Pan Wiesław Gajewski od wielu lat odwiedza naszą szkołę i spotyka się z dziećmi. Każde ze spotkań jest wspaniałą lekcją historii – mówi Alicja Wałdoch. – Młode pokolenie ma okazję dowiedzieć się więcej na temat przeszłości, np. o armii generała Hallera, w której służył tata pana Gajewskiego, czy powstaniu warszawskim, w którym walczył jego brat. Szanowny gość przygotował i przedstawił dzieciom prezentację, nawiązującą do czasów, o których opowiadał. Uczniowie byli poruszeni tym, co usłyszeli i zobaczyli. Ponadto dzieci mogły przyjrzeć się pamiątkom rodzinnym. Dodatkowo klasy VI miały również okazję pobawić się, gdyż pan Gajewski przygotował dla nich szereg zabaw i zagadek – relacjonuje nauczycielka.

Czytają bo lubią…

Swoimi wrażeniami po przeczytaniu książek podzieliły się uczennice klasy IV d: Lena i Julka. Lena Gajewska opowiadała o książce „Magiczne Drzewo” część: Czerwone Krzesło, natomiast Julka o „Cudownym chłopaku” R. j. Palacio. 

– „Magiczne drzewo” bardzo mi się spodobało, dlatego chciałam się podzielić swoimi wrażeniami – mówi Lena. – W opowiadaniu występuje trójka rodzeństwa: Kuki, Filip oraz Tosia. Mieli oni wiele przygód, ponieważ znaleźli pewien mebel, którym było czerwone krzesło. Dzieci z początku nie wiedziały, że przedmiot jest zaczarowany, lecz po krótkim czasie prawda wyszła na jaw. Gdy któreś z rodzeństwa wypowiedziało swoje życzenie, krzesło natychmiast je spełniało. Książka jest pełna zwrotów akcji. W pamięci najbardziej zapadła mi sytuacja, gdzie rodzice Kukiego, Tosi i Filipa wyjechali na statek Queen Victoria i dzieci musiały zostać z bardzo niemiłą ciotką. Bardzo tęskniły za rodzicami i wtedy zrozumiały, jak bardzo ich kochają. Dramatyzmu wydarzeniom dodała sytuacja, kiedy podczas targów pewien bardzo dziwny, wysoki Pan, który chodził na sprężynach, zobaczył że krzesło jest magiczne i  próbował odebrać je bohaterom. Jednak po wielu trudach krzesło wróciło do rąk rodzeństwa. Książka jest bardzo ciekawa, wzbogacona niesamowitymi ilustracjami. Fajnie mi się ją czytało,  dlatego czytam już kolejną część Magicznego Drzewa – Świat Ogromnych. Zachęcam  wszystkich do oderwania się od szarej rzeczywistości i przeniesienia do magicznego świata… Ja czytam, bo lubię! – mówi Lena.

Podwieczorek literacki

W maju grupa uczniów „trójki” przygotowała niezwykłą ucztę, podczas której konsumpcji wykwintnych potraw towarzyszyła praca twórcza. – Okazało się, że nasi uczniowie to niezwykle kreatywni pisarze i poeci – mówią nauczycielki Karolina Bartoś i Edyta Kuczkowska. – Efekt ich pracy to piękne, wartościowe utwory, zarówno zabawne, jak i refleksyjne czy pełne zadumy. Dzieci najpierw podzieliły się swoimi uczuciami, przelały na papier, co im w duszy gra, a następnie wzięły udział w koncercie poezji śpiewanej w wykonaniu zespołu „Andante” – relacjonują nauczycielki. – Śpiew, muzyka oraz wystrój sali i odświętny ubiór uczniów, to wszystko stworzyło niezwykły klimat. Były gromkie brawa, salwy śmiechu, a nawet łzy wzruszenia. Dzieci otworzyły się na piękno poezji, także tej śpiewanej. Po koncercie chętnie prezentowały efekty swojej pracy. Niektórzy po raz pierwszy mieli okazję recytować swoją twórczość, inni po raz pierwszy zobaczyli, jak można bawić się słowem, a kolejni po raz pierwszy przełamywali wewnętrzny lęk lub po prostu stwierdzili, że ”BYŁO MEGA!” . Zatem dziękujemy: dzieciom – za wykazanie się ogromną dojrzałością i mądrością oraz rodzicom za pomoc w przygotowaniu smakołyków. Szczególne podziękowania należą się zespołowi „Andante” w składzie: Jerzy Osiński – wokal, gitara, Elżbieta Gutowska – wokal, Galina Łapko – organy, Paweł Bartoś – cajon, za niezwykłą podróż do magicznego świata poezji śpiewanej – podsumowują Karolina Bartoś i Edyta Kuczkowska.

Zajęcia z dietetyczką

Pod koniec maja uczniowie klas pierwszych, drugich, trzecich i czwartych wzięli udział w zajęciach prowadzonych przez dietetyczkę Agatę Dereszowską. Spotkania odbywały się w ramach „Programu dla szkół” na temat ,,Dla każdego coś zdrowego – wiem, co jem”, „Kreatywny mózg – wiem, co jem”. – „Program dla szkół” to unijny projekt, polegający na dostarczaniu dzieciom w ciągu roku szkolnego owoców i warzyw oraz mleka i produktów mlecznych – mówi Magdalena Dąbrowska. – To kontynuacja dotychczasowych programów „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Mleko w szkole”. Ma on propagować wśród dzieci zdrowe nawyki żywieniowe – dodaje. 

Jak opisuje Magdalena Dąbrowska, pani dietetyk wspólnie z uczniami omówiła piramidę zdrowego żywienia. Zwróciła uwagę na produkty pomagające właściwie funkcjonować naszemu mózgowi. Dzieci klasyfikowały je ze względu na zdrowie konsumentów. – Pani dietetyk uwrażliwiała słuchaczy zarówno na te produkty, których nie powinno zabraknąć w naszej diecie, jak i te, których należy unikać lub znacząco ograniczyć ich spożycie. Podkreślała również znaczenie aktywności fizycznej dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży – opisuje nauczycielka. 
 

Kredki dla Afryki

W kwietniu i maju uczniowie „trójki” przystąpili do w XI edycji akcji „Kredki dla Afryki”, organizowanej przez fundację Asante, która wspiera placówki oświatowe w Afryce.  

– Fundacja zajmuje się zbiórką przyborów szkolnych z polskich szkół. Przedmioty te są niezbędne w procesie edukacji i mogą pomóc dzieciom z ubogich rejonów Afryki – tłumaczą Karolina Borowiecka i Magdalena Dąbrowska. – My mogliśmy pomóc dzieciom ze szkół w Kenii, Zambii, Ganie i Togo. Udało nam się zebrać: 50 kompletów kredek, 6 kompletów kredek pastelowych, 20 kompletów plasteliny, 4 komplety kredy, 39 pędzli, 15 kompletów farb plakatowych, 9 kompletów farb akwarelowych, 155 długopisów, 120 ołówków, 20 kompletów pisaków, 2 zakreślacze, 36 zeszytów w wąskie linie, 24 zeszyty w szerokie linie, 77 zeszytów w kratkę i wiele, wiele innych przedmiotów.
 

Grzecznie i kulturalnie w świetlicy szkolnej

Już po raz kolejny w świetlicy szkolnej przeprowadzony został całoroczny konkurs pn. „Jestem grzecznym i aktywnym członkiem świetlicy szkolnej”. Najbardziej zaangażowane okazały się dzieci z klas I i to one zajęły w konkursie  miejsca: 1. Julia Pochylska – 1 c;  2. Szymon Kuświk – 1 b; 3. Malwina Smycz – 1 a; 4. Aleksandra Małecka – 1 a; 5. Maksymilian Dąbrowski – 1 a; 6. Ariel Chabior-Zielińska 1 b

– Ponadto w wykonywaniu rozmaitych zadań wyróżniło się jeszcze dziewięcioro innych uczniów: Kasia Kuca, Zuzia Kolczyńska, Tadzio Sankiewicz, Rysio Palczewski, Hubert Szczutowski, Zosia Kuczkowska, Dominika Fiszeder, Jaś Patyk i Julka Kotubaj – informuje Bożena Łamek. – Wszyscy otrzymali nagrody i pamiątkowe dyplomy. Wynik uzyskany przez Julię Pochylską to 58 zdobytych serduszek, z których ostatnie 8 było w złotym kolorze. Dzieciom gratulujemy i dziękujemy za udział – dodaje. 

(krzan)
Fot. (nadesłane)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wabrzezno-cwa.pl




Reklama
Wróć do