
W kwietniu Szkoła Podstawowa im. Mikołaja z Ryńska w Ryńsku otrzymała Wojewódzki Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie. To sukces, który jest zasługą całej społeczności szkolnej.
Inicjatorzy i uczestnicy prozdrowotnych akcji są przekonani, że zdobyte wyróżnienie przyczyni się do dalszych działań szkoły w kierunku promowania zdrowych nawyków żywieniowych, a dbanie o dobrostan psychiczny i dobrą kondycję fizyczną wpłynie na wychowanie zdrowych i szczęśliwych uczniów.
Jak informuje pedagog szkolna Monika Brzozowska, motywem i zachętą do podjęcia przez szkołę starań o przyjęcie do sieci szkół promujących zdrowie było przekonanie, że wiele dotychczasowych działań było skierowanych na szeroko rozumianą promocję zdrowia.
– Zawsze chętnie bierzemy udział w różnorodnych programach i projektach promujących zdrowy styl życia, m.in.: „Trzymaj formę”, „Nie pal przy mnie proszę!”, „Program dla Szkół”. Przed pandemią prężnie działał, prowadzony przez Spółdzielnię Uczniowską „Kupcuś”, sklepik szkolny ze zdrową żywnością – opisuje Monika Brzozowska. – Dotychczasowe działania łączyły nas z ideą szkół promujących zdrowie, dlatego zdecydowaliśmy się przystąpić do projektu „Szkoły Promującej Zdrowie” oraz do Kujawsko-Pomorskiej Sieci Szkół Promującej Zdrowie – wyjaśnia. – Zależy nam na szkole przyjaznej, bezpiecznej, takiej, która będzie stwarzać warunki do wszechstronnego rozwoju całej społeczności szkolnej oraz będzie promowała zdrowy styl życia na co dzień – podkreśla pani pedagog.
Przed zaplanowaniem działań, szkolny zespół ds. promocji zdrowia przeprowadził diagnozę potrzeb. Na podstawie analizy ankiet określono kierunki pracy na kolejne trzy lata.
– Ustaliliśmy, że szkoła skupi się na szeroko pojętym zdrowiu psychicznym, życzliwej atmosferze, zdrowym odżywianiu i aktywności fizycznej uczniów – informuje Monika Brzozowska. – Wszystkie podejmowane przez nas akcje mają na celu stwarzanie okazji do gromadzenia doświadczeń i wzbogacania wiedzy na temat zdrowego stylu życia, a także tworzenie przyjaznego i życzliwego klimatu w szkole poprzez dobrą komunikację i emocjonalne wsparcie. Staramy się ponadto tworzyć warunki do harmonijnego rozwoju psychoruchowego uczniów naszej szkoły – opisuje. – W realizację działań zaangażowana jest cała społeczność szkolna. Uczniowie wspólnie z nauczycielami promują zdrowe śniadania, uczestniczą w lekcjach dotyczących radzenia sobie z emocjami, aktywnie spędzają czas podczas tanecznych przerw. W tym roku szkolnym wzbogaciliśmy działania w klasach młodszych o programy rekomendowane „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” oraz „Przyjaciele Zippiego”. Mimo zdalnego nauczania idea szkoły promującej zdrowie ciągle towarzyszy starszym uczniom, którzy aktywnie włączają się w różnorodne akcje, m.in.: Światowy Dzień Wody, przeciwdziałanie depresji, Tydzień Zdrowia – wyjaśnia Monika Brzozowska.
Pedagog szkolna podkreśla, że nawet w trudnych dla wszystkich czasach pandemii dzieci nagrywają filmiki ze zdrowymi przepisami, wskazówkami, jak oszczędzać wodę czy propozycjami na aktywne spędzanie czasu, tworzą plakaty, a nawet biorą udział w sportowych wyzwaniach międzyklasowych.
(krzan)
Fot. (nadesłane)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie