
Zmodernizowane przejścia dla pieszych w Wąbrzeźnie wywołują mieszane uczucia. Piesi raczej są zadowoleni, a kierowcy narzekają. Prace przy przebudowie przejść dla pieszych na ulicach Chełmińskiej i Generała Pruszyńskiego zostały zakończone. Koszt ich realizacji tylko w 20% obciążył budżet miasta.
Jak podkreślają władze miasta, niezmotoryzowani mieszkańcy Wąbrzeźna oraz rowerzyści mogą teraz bezpieczniej poruszać się ulicami miasta. Warunki dla nich poprawiły się szczególnie na ul. Chełmińskiej – na odcinku łączącym ścieżki biegnące wzdłuż jezior, na którym od wczesnej wiosny do zimy występuje wzmożony ruch pieszo-rowerowy.
Jednak bezpieczne przejścia stały się pretekstem do narzekania dla kierowców. – Mam nadzieję, że szybko przyzwyczają się do progów zwalniających i ograniczonej prędkości, gdyż bezpieczeństwo pieszego jest priorytetem samorządu – podkreśla burmistrz Tomasz Zygnarowski. – Dlatego też nasze działania w tym zakresie, podejmowane w szczególności w trosce o dzieci, osoby starsze i niepełnosprawne, to też instalowanie w mieście oświetlenia ostrzegającego, aktywnych znaków czy wymiana oznakowania poziomego oraz pionowego – dodaje burmistrz.
Na ulicy Chełmińskiej, przy skrzyżowaniu z ulicami Żeglarską i Nadbrzeżną, zamontowano próg zwalniający oraz wyspowe i segmentowe przejście. Wyposażono je w oświetlenie ostrzegające. Zainstalowano przy nim nowe znaki drogowe pionowe i poziome, w tym znaki aktywne z lampami LED. Wprowadzono na tym odcinku ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę. Koszt przebudowy przejścia na ulicy Chełmońskiej wyniósł 159 tys. 531zł brutto i w osiemdziesięciu procentach został pokryty ze środków zewnętrznych.
Zamontowano także urządzenie bramowe, które ma uniemożliwić wjazd tirów do centrum miasta. – Do tej pory, pomimo odpowiedniego oznakowania drogowego, wielu kierowców tirów nie respektowało znaków zakazów wjazdu. W efekcie czego często dochodzi do niszczenia przez nich elewacji budynków, infrastruktury drogowej, urządzeń zieleni, korkowania ruchu i stwarzania niebezpiecznych sytuacji drogowych w centrum miasta – argumentują włodarze.
– Bramownica została zainstalowana na wniosek tych mieszkańców, którzy ponosili znaczne straty finansowe z powodu niszczenia ich mienia – mówi komendant Straży Miejskiej, Krzysztof Grzybek. – Tiry wjeżdżające do miasta uszkadzały głównie budynki (niejednokrotnie obiekty już odrestaurowane) przy ulicach Chełmińskiej, Górnej, Kopernika i Mickiewicza. W 2021 roku odnotowaliśmy aż 90 przypadków naruszenia zakazu wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej pond 8 ton. Kłopotliwe i niebezpieczne sytuacje wywoływane były również przy wycofywaniu takiego pojazdu z centrum. Dochodziło do zatrzymania płynności ruchu, a na Placu Jana Pawła II i ul. Generała Sikorskiego tworzyły się korki – wyjaśnia komendant Grzybek.
Drugie przejście zostało przebudowane na ul. Generała Pruszyńskiego, w rejonie skrzyżowań z ulicami Generała Hallera, Żeromskiego oraz Okrężnej. Tam również zamontowano próg zwalniający, przymocowano odblaski, zainstalowano nowe znaki pionowe i poziome, w tym słupki i oprawy zewnętrzne LED oraz znak aktywny z lampami LED. Prędkość została ograniczona do 20 km na godzinę. Doświetlone i wyposażone w elementy odblaskowe nowe przejście dla pieszych spełnia wszelkie standardy bezpieczeństwa. Jak twierdzą przedstawiciele władz miasta, lepszy poziom bezpieczeństwa w tym miejscu, głównie z uwagi na znacznie lepsze pole widzenia, odczuwalny będzie szczególnie jesienią i zimą, zarówno przez pieszych, jak i kierowców. Przebudowa tego przejścia kosztowała 99 tys. 876 zł brutto.
Wykonawcą obydwu zadań była firma MARSZAL Zakład Usług Drogowych z Torunia. Firma została wyłoniona w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Przy okazji tych robót, na ul. Mickiewicza naprawiono próg zwalniający (na dojeździe od ul 1 Maja). Koszty przebudowy tych przejść będą pokryte w 80 % z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i w 20 % z budżetu miasta.
(oprac. krzan)
(fot. UM Wąbrzeźno)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie