Reklama

Niezadowoleni z kształcenia na odległość

Gazeta CWA
28/04/2020 12:43

Na temat zdalnego nauczania wypowiadali się na łamach tygodnika CWA dyrektorzy, nauczyciele różnych placówek oświatowych, zatem przyszła pora na opinię adresatów tej formy kształcenia, czyli uczniów.

Wśród kilkunastu osób z różnych gmin powiatu wąbrzeskiego, w przedziale wiekowym od piątej do ósmej klasy, ani jedna nie wyraziła zgody na użycie swojego imienia ani wizerunku, nawet za zgodą rodziców. Wcześniej nie było z tym żadnego problemu. Zmianę nastawienia do publikacji swojego wizerunku spowodowało pytanie o jakość zdalnego nauczania.

Szanując wolę rozmówców, przytaczamy ich wypowiedzi bez używania imion:

- Z wielu przedmiotów jest tyle zadań do wykonania we własnym zakresie, że z grupą z klasy ustaliliśmy, że będziemy sobie przesyłać linki z odpowiedziami i wklejać wydruki do zeszytu, niekoniecznie je nawet czytając, bo brakuje na to czasu – brzmi pierwsza z opinii.

- Zdecydowanie za dużo zadań. Na lekcji w szkole była jedna karta z notatkami, a teraz kilka. To totalnie zniechęca do nauki i wykonywania jeszcze innych zleconych zagadnień – mówi nam kolejny uczeń.

- Zdarza się, że nauczyciel o godzinie 8.00 rano wyznacza spotkanie na jakiejś stronie kilkanaście minut później. Niektórzy dowiadują się o tym następnego dnia, więc jak się dostosować i spełnić oczekiwania pedagoga – zauważa następny rozmówca CWA.

- Egzamin dla ósmoklasistów w tej sytuacji mija się z celem. Czas zdalnego nauczania nie przyniesie takich skutków jak nauka w szkole. Lepiej byłoby przywrócić konkurs świadectw w staraniach o dostanie się do wybranej szkoły średniej. Oceny z kilku lat, a nawet z ostatniego roku będą bardziej miarodajne niż wynik egzaminu, który zawsze jest w jakiejś części sprawą szczęścia i odporności nerwowej. Nie jesteśmy w stanie niczego dobrze powtórzyć i utrwalić, gdy nie ma bezpośredniego kontaktu z nauczycielem przedmiotowym. W nauczaniu zdalnym niektóre polecenia są niezrozumiałe i trudno sobie samemu poradzić z pojawiającymi się problemami. Ogólnie, rozumiejąc sytuację i konieczność izolowania się od wszystkich, można stwierdzić, że czas spędzony przed komputerem na udziale w lekcjach on line niewiele daje nam pożytku. Wszyscy jesteśmy zmęczeni i znużeni, tym bardziej, że nie mamy kontaktu z kolegami z klasy. Trudno nawet wyobrazić sobie jak jest w domach, gdzie tylko jeden komputer musi wystarczyć dla wszystkich z rodziny – brzmi konkretna opinia kolejnego przedstawiciela młodzieży szkolnej.

Podsumowując, wypowiedzi młodzieży nie napawają optymizmem, a prawdopodobnie czekają nas kolejne tygodnie nauki w tej eksperymentalnej formie. Wszystkim jest ciężko, ale tym młodym ludziom kończącym edukację w szkołach podstawowych, czy czekających na egzamin dojrzałości, w szczególności trudno.

B. Walas, fot. ilustracyjne

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wabrzezno-cwa.pl




Reklama
Wróć do