
Programowanie, przedszkole leśne, tutoring czy techniki uczenia się w domu – to jedne z wielu warsztatów, które czekały na uczestników II Płużnickiego Forum Edukacyjnego. Wydarzenie odbyło się 15 listopada w szkole w Płużnicy. Wzięło w nim udział prawie 70 osób, w tym dzieci, młodzież i dorośli
Jak informuje płużnicki urząd gminy, podczas pierwszej edycji wydarzenia w styczniu tego roku uczestnicy „rozłożyli” szkołę na czynniki pierwsze, wchodząc w jej najwęższe korytarze, żeby odpowiedzieć na pytanie – po co nam szkoła? Podczas II Forum uczestnicy „weszli” w głąb człowieka i zastanawiali się, po co nam mózg? Jak należy go wykorzystać, ćwiczyć i rozwijać w szkole?
Od wiosny bieżącego roku szkoła i gmina wspólnie pracowały nad Planem Rozwoju Oświaty w Gminie Płużnica. To dokument, który określa cele i działania, jakie partnerzy zamierzają realizować, działając na rzecz edukacji w gminie.
– Jednym z elementów planu jest rozwój kompetencji kluczowych u uczniów. Nauczyciele i pracownicy gminy odbywali szkolenia, spotykaliśmy się z przedstawicielami instytucji, organizacji pozarządowych, rodzicami i uczniami by w efekcie wybrać najważniejszą dla nas wszystkich kompetencję, którą w szczególności będziemy rozwijać u naszych uczniów – wyjaśniają inicjatorzy akcji.
– Kompetencją, którą chcemy rozwijać, jest umiejętność uczenia się, a szczególny nacisk będzie kłaść na rozwój czytania, pisania i liczenia. W praktyce oznacza to, że sukcesywnie będziemy wdrażać elementy pracy z uczniami, którzy będą rozwijać te umiejętności – wyjaśnia Elżbieta Małek, dyrektor ZSP w Płużnicy. – Dodatkowo działania na rzecz wzmacniania kompetencji uczenia się będą prowadzone m.in. przez organizacje pozarządowe, biblioteki, radę rodziców i urząd gminy. Dlatego spotkaliśmy się na Forum Edukacyjnym, aby włączyć szerokie grono mieszkańców gminy do wspólnej pracy nad realizacją planu rozwoju oświaty oraz pokazać, w jaki sposób w szkole i poza nią można wspierać dzieci i młodzież w rozwoju kompetencji kluczowych – dodaje Elżbieta Małek.
W temat przewodni wprowadziła uczestników Anna Jurewicz, ekspert z firmy Jurewicz&Jakubczak. Opowiedziała m.in. o funkcjonowaniu mózgu w kolejnych etapach rozwoju człowieka. Szczególnie podkreśliła rolę otoczenia, zarówno domowego jak i szkoły w rozwoju mózgu dziecka.
Po wykładzie wprowadzającym uczestnicy wzięli udział w wybranych przez siebie warsztatach, dedykowanych rodzicom i uczniom. Do wyboru były: arteterapia dla dzieci, programowanie dla dzieci oraz dla młodzieży, kodowanie na dywanie dla najmłodszych i akademia JA, rozwój emocjonalny małego i młodego człowieka.
– Najmłodsi, czyli dzieci w wieku od 0 do 3 lat mogli uczestniczyć w zajęciach w Strefie Malucha, przygotowanej przez Stowarzyszenie CTI e-Misja. Natomiast młodzież uczestniczyła w „Pogadance bez krawata” organizowanej przez SMGP – dopowiada szefowa płużnickiej szkoły.
Po przerwie kawowej odbyła się kolejna tura warsztatów dla dorosłych. Do wyboru mieli oni trzy tematy: tutoring jako nowa filozofia kształcenia; techniki uczenia się w domu i przedszkole leśne. Dzieci w tym czasie spędzały czas na animacjach
II. Płużnickie Forum Edukacyjne to wydarzenie, w którego organizację włączyło się wiele osób. Organizatorami byli Gmina Płużnica wraz z Zespołem Szkolno-Przedszkolnym w Płużnicy, a Partnerami: Ośrodek Akademii Ja w Wąbrzeźnie Świat Emocji,
Stowarzyszenie Centrum Technologii Informacyjnych e-Misja, Stowarzyszenie Młodych Gminy Płużnica, Eko-Ludek Przedszkole Leśne, Jurewicz&Jakubczak rozwój i edukacja i Młodzieżowa Rada Gminy Płużnica.
– Forum to inspirujące wydarzenie, które przyniosło wiele nowych pomysłów do realizacji. Dało nam również dużo energii do dalszych działań i planowania kolejnej jego edycji. Zachęcam do bieżącego śledzenia lokalnych mediów, gdzie będziemy informować o nachodzących wydarzeniach – ocenia Elżbieta Wiśniewska, kierownik Biura Inicjatyw Społecznych i Promocji Gminy.
(krzan)
fot. nadesłane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie