
W piątek (22 września) z udziałem marszałka Piotra Całbeckiego, wicemarszałka Zbigniewa Sosnowskiego, lokalnych samorządowców i mieszkańców otwarto blisko trzydziestokilometrową kompleksowo zmodernizowaną trasę łączącą powiaty chełmiński i wąbrzeski z autostradą A1. Realizacja zadania wartego 177 milionów złotych była współfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020.
- Z sukcesem zakończyliśmy największą w regionie inwestycję na drogach wojewódzkich. Trasa ta ma kluczowe znaczenie dla połączenia północnej części regionu z autostradą A1 – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Na tym nie koniec. Pracujemy już nad realizacją kolejnego ważnego zadania – obwodnicy, która wyprowadzi ruch tranzytowy poza Lisewo – dodaje.
Ponadto w uroczystym otwarciu wzięli udział m.in. starosta chełmiński Zdzisław Gamański, starosta wąbrzeski Krzysztof Maćkiewicz, wójt Lisewa Jakub Kochowicz, wójt Stolna Jerzy Rabeszko, burmistrz Wąbrzeźna Tomasz Zygnarowski, wójt Płużnicy Marcin Skonieczka, wójt Ryńska Władysław Łukasik oraz radni województwa Katarzyna Lubańska, Robert Malinowski i Tadeusz Pogoda.
Droga, która rodziła się w bólach
Temat przebudowy DW 548 pojawiał się często na naszych łamach. Przypomnijmy, że przebudowa drogi wojewódzkiej DW 548 rozpoczęła się już w 2017 roku. W trakcie inwestycji doszło do wypowiedzenia umowy z wykonawcą, przerwania prac, ogłoszenia i rozstrzygnięcia nowego przetargu. Odbyło się także wiele burzliwych spotkań z mieszkańcami miejscowości położonych przy trasie Wąbrzeźno - Stolno, którzy podczas prowadzonych prac narzekali na fatalny dojazd do swoich posesji.
Zarząd Dróg Wojewódzkich oraz Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego poinformowali w 2019 roku, iż droga Wąbrzeźno-Stolno nie zostanie oddana do użytku w pierwotnym terminie. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy zerwał umowę z wykonawcą, jednak ten nie zgadzał się z decyzją.
5 kwietnia 2019 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich dostarczył wykonawcy – Trakcji PRKiL S.A. odstąpienie od umowy na przebudowę drogi Wąbrzeźno-Stolno. Przyczyną jej zerwania, jak podawał Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, było to, że wykonawca nie rozpoczął robót zgodnie z przedstawionym harmonogramem rzeczowym oraz przerwał niezgodnie z harmonogramem realizację robót, a także naruszył postanowienia głównej umowy.
Wykonawca nie miał zamiaru pogodzić się z decyzją ZDW. 29 kwietnia przesłał nawet do redakcji CWA pismo ze stanowiskiem Trakcja PRKiI S.A. i prośbą opublikowania go w nawiązaniu do naszego wcześniejszego artykułu.
Z dokumentu wynikało, że zdaniem spółki zawarta 19.04.2017 r. umowa pozostawała w mocy i była wiążąca dla Stron. – Trakcja PRKiI S.A. stoi na stanowisku, że kontynuacja robót w oparciu o wspomnianą umowę jest rozwiązaniem najkorzystniejszym z punktu widzenia gospodarowania środkami publicznymi oraz minimalizującym okres występowania niedogodności dla kierowców i mieszkańców, występujących podczas prowadzenia prac – informował Robert Kuczyński, rzecznik prasowy Trakcja PRKiI.
Zdaniem wykonawcy robót po rozpoczęciu kontraktu ujawniono szereg problemów, których zignorowanie przez spółkę byłoby nieprofesjonalne, a przede wszystkim niekorzystne dla zamawiającego, wobec nieaktualnych założeń przyjętych do realizacji prac. W swoim stanowisku Trakcja PRKiI wymieniała prognozy ruchu z 2007 r., dokumentację
z 2010 r. oraz pozwolenie na budowę z 2012 r.
Warto dodać, że gruntowna przebudowa 29-kilometrowego odcinka drogi według pierwotnego przetargu miała kosztować 85 milionów złotych.
Szczęśliwy finał po sześciu latach
Po zakończeniu perturbacji z pierwszym wykonawcą i ogłoszeniu kolejnego przetargu wybrano nowego wykonawcę. Prace budowlane zostały podzielone na dwa etapy. Za przebudowę obu odcinków odpowiadało konsorcjum firm Kobylarnia SA i Mirbud.
W ramach modernizacji jezdnia została wzmocniona i poszerzona do 7 metrów, a wzdłuż niej powstało szerokie pobocze. W kilku punktach skorygowano także przebieg drogi, co pozwoliło ominąć miejscowość Kamlarki od strony północnej i uniknąć wyburzeń. Zniknął także niebezpieczny łuk pomiędzy Cepnem i Kamlarkami. W Krusinie, w miejscu obecnego skrzyżowania z drogami na Paparzyn i Bartlewo, wybudowano rondo. Takie rozwiązanie zastosowano także w Lisewie na połączeniu ulic Chełmińskiej i Mikołaja z Ryńska.
Skrzyżowania z drogami lokalnymi na Kornatowo i Pniewite, przebiegające w pobliżu przejazdu kolejowego, zostały od niego odsunięte. W Lisewie powstało stanowisko do ważenia, a w Stolnie drogowa stacja meteorologiczna.
Na odcinku pomiędzy Lisewem i Wąbrzeźnem powstało łącznie pięć skrzyżowań z ruchem okrężnym. Ronda wybudowano na styku drogi wojewódzkiej z drogami gminnymi i powiatowymi w miejscowościach Józefkowo, Płużnica, Czaple, Bratoszewice i Trzcianek.
Dzięki wsparciu samorządów lokalnych – gmin Stolno, Lisewo, Płużnica, Ryńsk oraz miasta Wąbrzeźno – na całym zmodernizowanym odcinku powstały bezpieczne, oddzielone od jezdni ścieżki dla pieszych i rowerzystów. Wkład finansowy samorządów lokalnych w realizację tej części inwestycji to 4,3 mln złotych. W przedsięwzięciu uczestniczyły też samorządy powiatów chełmińskiego i wąbrzeskiego, które – podobnie jak gminy – przekazały grunty pod budowę.
Wykonawca dokończy jeszcze sadzenie wzdłuż drogi ponad pięciu tysięcy drzew.
Inwestycja w liczbach:
- 28,6 km to długość całej modernizowanej trasy (Lisewo-Wąbrzeźno 14,5 km; Stolno-Lisewo 14 km)
- koszt prac budowlanych 138 mln zł, w tym na odcinkach: Lisewo-Wąbrzeźno 69 mln zł, Stolno-Lisewo 69 mln zł
- wartość całej inwestycji: 177 mln zł
- gwarancja: 7 lat
- liczba wszystkich skrzyżowań - 31 (w tym 7 rond)
- liczba słupów oświetleniowych – 460
- długość wszystkich dróg rowerowych i chodników – 32 696 m
- liczba drzew do zasadzenia – 5 184
- liczba przejść dla pieszych – 46
- liczba przepustów pod zjazdami – 307
- przebudowa przejazdu kolejowego – 1 (w Kornatowie)
- budowa przepompowni - 3 (Krusin, Płużnica, Lisewo)
- budowa stacji meteorologicznej – 1 (w Stolnie)
- nośność drogi - 11,5 tony na oś
- przebudowany odcinek przebiega przez 2 powiaty (chełmiński i wąbrzeski) i 5 gmin (Stolno, Lisewo, Płużnica, Ryńsk i Wąbrzeźno).
(oprac. krzan)
Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie