Reklama

Ćwiczą ciało, umysł i serce

Gazeta CWA
16/11/2016 17:35

Warsztaty Terapii Zajęciowej przy Wąbrzeskim Stowarzyszeniu Pomocy Dzieciom Specjalnej Troski mogą poszczycić się reprezentacyjnym symbolem. Od teraz placówka posiada swój sztandar. 28 października w kościele Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza sztandar został poświęcony przez proboszcza ks. dr. Jana Kalinowskiego.

Warsztaty Terapii Zajęciowej na trwałe wpisały się w wąbrzeski krajobraz instytucji zajmujących pomocą osobom niepełnosprawnym. Bogate doświadczenie, cenne osiągnięcia i autentyczna troska o podopiecznych to atrybuty WTZ. Wchodząc do budynku Warsztatów, nie sposób nie zauważyć idei, która przyświeca pracy tej jednostki. Ćwiczyć ciało, umysł i serce to wyzwanie, jakiemu muszą sprostać ludzie zajmujący się osobami niepełnosprawnymi. Taką grupę udało się zebrać w wąbrzeskim WTZ. Znalazło tu dla siebie miejsce pięćdziesięcioro niepełnosprawnych z całego powiatu. To przeważnie ludzie młodzi, między 16. a 40. rokiem życia. Do ich dyspozycji stworzono 10. warsztatów tematycznych. W placówce mogą liczyć na troskę, cierpliwość i miłość. - Oni dają nam też to, co mają najlepsze. Ich serca są czyste jak u dzieci - podkreślają pracownicy WTZ.

            Pomysłodawczynią przygotowania sztandaru jest Marta Kowaliszyn, prezes Wąbrzeskiego Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom Specjalnej Troski oraz kierownik WTZ  (od początku jego działalności). - Wykonanie zostało powierzone doświadczonym terapeutkom, tj. paniom Michalinie, Alicji i Annie, a swój wkład w dzieło miał również kierowca pan Edek, bez którego materiał ani ozdobne nici nie trafiłyby na stół tkacki na czas - podkreśla Marta Kowaliszyn.

            W uroczystości uczestniczyła kadra oraz podopieczni  Warsztatów wraz z  rodzinami. Nie zabrakło także zaproszonych gości, m.in. starosty Krzysztofa Maćkiewicza, wicestarosty Bożeny Szprynieckiej, burmistrza Leszka Kawskiego, dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Wąbrzeźnie Justyny Przybyłowskiej, dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Wąbrzeźnie Aldony Klimczak  oraz wiceprzewodniczącego Wąbrzeskiego Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom Specjalnej Troski Alojzego Kędziorskiego i członka Stowarzyszenia Larysy Ramlau.

            Jedyne takie WTZ-y

            - To najprawdopodobniej pierwszy i jedyny  sztandar WTZ w Polsce - zauważył podczas kazania ks. Jan Kalinowski. Z kolei Marta Kowaliszyn, przekazując sztandar podopiecznym, wyraziła nadzieję, że stanie się on symbolem dla całej społeczności warsztatowej. Stwierdziła, że to szczególny dzień w historii WTZ. - Logo sztandaru „Ćwiczyć ciało, umysł i serce” odzwierciedla uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej w Wąbrzeźnie, ich ciężką pracę każdego dnia, gdy ćwiczą swoje ciało, swój umysł i swoje serce otrzymując serce i dobroć opiekunów oraz terapeutów. Na każdy dzień wielkiej i ciężkiej pracy życzę wszystkim ogromnej wytrwałości - podkreśliła Marta Kowaliszyn.

            Wieloletnia działalność

            Wąbrzeskie Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Specjalnej Troski  powstało w 1995 roku. Wśród głównych celów swojej działalności wskazuje pomoc dzieciom oraz ich rodzicom (zrzeszonym i niezrzeszonym w Stowarzyszeniu) w polepszaniu warunków bytowych, podnoszeniu poziomu kultury i oświaty oraz włączanie do czynnego życia społecznego. - Od wielu lat prowadzimy rehabilitację dzieci z MPD, zespołem Downa i innymi upośledzeniami. Swoim działaniem obejmujemy miasto oraz przyległe gminy należące do powiatu wąbrzeskiego - wyjaśnia Marta Kowaliszyn. - Już w 1996 r. dzięki środkom uzyskanym z PFRON Stowarzyszenie zakupiło samochód, co pozwalało na dowożenie dzieci na rehabilitację z całego powiatu. Oprócz rehabilitacji prowadzimy zajęcia świetlicowe. Organizujemy naszym podopiecznym wakacje, ogniska, wycieczki, różne okolicznościowe spotkania - wylicza pani prezes.

            Nie tylko Stowarzyszenie, czyli trochę historii

            Pomysł utworzenia Warsztatu Terapii Zajęciowej zrodził się w 1998 roku. W maju tego roku Stowarzyszenie otrzymało od ówczesnych władz samorządowych pomieszczenia z przeznaczeniem na warsztat, a w 1999 r. podpisana została umowa z PFRON na zorganizowanie i działalność warsztatu.  W lutym 2000 r. WTZ rozpoczęły swoją działalność, obejmując opieką 50 osób niepełnosprawnych. W połowie 2000r. Stowarzyszenie podpisało również umowę z PFRON na realizację zadań zlecanych organizacjom pozarządowym. Następnie w 2001r. podpisano porozumienie na pięcioletnie realizowanie zadań w ramach Programu Partner, dzięki któremu wypracowało system rehabilitacji dla dzieci od urodzenia do 16 roku życia.

            W 2007 r. Stowarzyszenie uruchomiło Zakład Aktywności Zawodowej Kręgielnia "Mango". Środki na ten cel uzyskano z PFRON za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego, natomiast budynek Stowarzyszenie otrzymało od Urzędu Miasta Wąbrzeźno w nieodpłatne użyczenie. 
Stowarzyszenie realizuje ponadto wiele projektów o charakterze sportowo – rekreacyjno – integracyjno – kulturalnym, m.in. "Radosny Plusk", „Strzał w dziesiątkę”, projekt "Tak mało trzeba nam - warsztaty psychologiczne dla rodziców".

           

Różnorodność oferty WTZ

            Warsztat edukacji i umiejętności społecznych

            Celem tego warsztatu jest wyrabianie w uczestnikach zaradności osobistej i samodzielnego wykonywania ról społecznych, umożliwiających aktywne uczestnictwo w życiu społecznym. Zajęcia edukacyjne obejmują np. ćwiczenia pisania, czytania i liczenia, korzystania z zmechanizowanego sprzętu (telefon, odkurzacz, pralka, żelazko), a także naukę i przygotowanie prostego posiłku. Podopieczni mają możliwość poznania zasad zachowania na poczcie oraz innych instytucji społecznych takich jak komunikacja miejska, straż pożarna, pogotowie i policja. Uczestnicy kształtują równocześnie poprawne zachowanie się w placówce WTZ i poza nią.

            Warsztat stolarski

            Pod czujnym okiem terapeuty uczestnicy obrabiają  kawałki drewna, szlifują je i heblują. Uczą się wbijać gwoździe, przykręcać śruby i wkręty, posługiwać się narzędziami i urządzeniami mechanicznymi. Rozwija to ich zdolności manualne. Zapoznają się także z podstawowymi czynnościami technologicznymi, uczą się świadomego i planowanego działania oraz pracy z narzędziami służącymi do naprawy uszkodzonego sprzętu. Wykonują proste wypalanki w drewnie, półki, ramki do obrazów, różne formy kwiatów z drewna, pudełka i drobne przedmioty gospodarstwa domowego.

            Warsztat komputerowo-poligraficzny

            W pracowni komputerowej do dyspozycji uczestników jest kilka stanowisk komputerowych z drukarkami i skanerem. Praca odbywa się z wykorzystaniem gotowych programów, co ułatwia realizację ustalonych wcześniej planów. Uczestnicy również pracują w Internecie oraz tworzą stronę o WTZ. Podopieczni piszą również artykuły do gazetki warsztatowej "To i owo o Warsztacie Terapii Zajęciowej". Dużym zainteresowaniem cieszą się gry komputerowe. Rozwijają one spostrzegawczość, wyobraźnię i zmuszają do myślenia a obsługa klawiatury i myszki jest wspaniałym ćwiczeniem manualnym.

            Warsztat gospodarczy

            Całoroczna praca polega na opiece nad zwierzętami. Ponadto praca w tym warsztacie daje uczestnikom możliwość wykazania się i ćwiczenia sprawności fizycznej podczas posługiwania się prostymi narzędziami. Uczestnicy dbają również o drzewa, trawniki i kwiaty rosnące wokół budynku warsztatu. 

            Warsztat krawiecki 

            Pracownia umożliwia kształtowanie i rozwój zdolności manualnych w zakresie posługiwania się igłą, nożyczkami, maszyną do szycia, żelazkiem. Uczestnicy poznają także tajniki szycia ręcznego, kroju, podszywania i skracania odzieży. Uczą się podstawowych ściegów i przyszywania guzików. Szyją fartuchy ochronne dla kolegów z warsztatu stolarskiego, fartuszki kuchenne, poduszki, maskotki a także rekwizyty i stroje do przedstawień dla kółka teatralnego.

            Warsztat haftu i tkactwa

            Dziewczęta w warsztacie haftu i tkactwa zajmują się haftowaniem, robótkami na drutach i szydełkowaniem. Wykonują także aplikacje tzn. wzory naszywane na tło, do ozdabiania poduszek, makatek i obrusów. Uczą się jak planować i rozmieścić rysunek na płótnie, dobrać odpowiednie kolory nici i rodzaj ściegu. Na krosnach tworzą piękne gobeliny i makramy. Wszelkie robótki są doskonałym ćwiczeniem rąk. Rozwijają zdolności manualne uczestników, precyzję ruchów, uwagę oraz orientację w przestrzeni. 

            Warsztat gastronomiczny

            Zajęcia kulinarne prowadzone są w dużej kuchni wyposażonej w niezbędny sprzęt gospodarstwa domowego. Przygotowywane są tam posiłki dla wszystkich podopiecznych warsztatu. W czasie zajęć uczestnicy poznają sposoby przyrządzania prostych potraw, zup, sałatek, deserów, ciast. Poznają także urządzenia kuchenne i zasady posługiwania się nimi. Uczą się nakrywania i dekorowania stołu oraz odpowiedniego zachowania się przy stole. Poznają wartości odżywcze warzyw i owoców a także zasady zdrowego żywienia. Zajęcia te uczą podopiecznych samodzielności w dziedzinie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych. Wpływają pozytywnie na samopoczucie, wzmacniają poczucie własnej wartości i wiary we własne możliwości, poczucie odpowiedzialności i zaradności życiowej, uczą wykonywania pracy zespołowej.

            Warsztat teatralno-muzyczny

            Środkiem oddziaływania terapeutycznego jest tu muzyka (muzykoterapia). Muzyka pobudza wyobraźnię i wpływa korzystnie na kojarzenie. Ma zdolność wzbudzania emocji, zaspokaja potrzebę ekspresji emocji i zabawy. Pobudza potrzeby estetyczne i poznawcze. Działa na procesy fizjologiczne, na funkcje wegetatywne i motoryczne. Muzyka w sposób dynamiczny zmienia słuchacza, przekazuje napięcie, pobudza do działania, do skupienia uwagi, skłania do wzruszeń. Uczestnicy chętnie biorą udział w zabawach ruchowych. Tańczą, śpiewają, wystukują rytm znanych piosenek na prostych instrumentach muzycznych takich jak: trójkąt, bębenek, tamburyno, grzechotka, cymbały. 

            Przy warsztacie teatralno-muzycznym działa kółko teatralne. Grupę tę tworzą osoby z umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego. Swoje umiejętności, osiągnięcia aktorskie i przygotowane przedstawienia prezentują przed rodzicami, opiekunami, osobami zaprzyjaźnionymi podczas okolicznościowych spotkań i zabaw. Zdobywane przez "aktorów" umiejętności wymagają jednak ciągłej pracy, poświęcenia, samozaparcia. Najważniejsze jest jednak dla nich to, że osiągnęli swój wyznaczony cel. Dowodem tego są liczne brawa po przedstawieniach, a przede wszystkim akceptacja tych, którzy zazwyczaj umieją robić wszystko lepiej niż oni. 

            Warsztat plastyczny

            Zajęcia w warsztacie plastycznym dają uczestnikom możliwość wyrażenia tych przeżyć, które są trudne do przekazania w słowach. Pozwalają na odreagowanie emocji i napięć. Zajęcia te są zazwyczaj powiązane z tematyką całodziennej pracy, z treściami środowiska społeczno-przyrodniczego. Niekiedy mają charakter swobodnej ekspresji, która daje możliwość wyobraźni pozwalając na własną inwencję twórczą. Uczestnicy korzystają z różnorodnych materiałów, narzędzi i pomocy np.: płótna, papieru, modeliny, bibuły. Wykorzystują różnorodne techniki od szkicowania poprzez rysowanie, malowanie, wycinanie, klejenie do lepienia z gliny, masy solnej i papierowej oraz zdobnictwo. W ramach zajęć wykonują biżuterię z modeliny, figurki i kompozycje z masy solnej, ozdoby, stroiki świąteczne, kompozycje z suszonych kwiatów, malują obrazy a także tworzą je z resztek tkanin, skóry, gałązek, szyszek. Zajęcia w tym warsztacie mają na celu wszechstronne rozwijanie osobowości uczestnika, usprawnianie manualne, ćwiczenia koordynacji oka i ręki, ćwiczenia spostrzegawczości i uwagi. 

            Terapia mowy

            Prowadzone są tam ćwiczenia logopedyczne. Polegają one na kształtowaniu poprawnej mowy, mowy spontanicznej, użytkowej, rozwoju pojęć i słownictwa, likwidacji istniejących wad wymowy, nauce poprawnej artykulacji. Zajęcia te obejmują różnorodne i ciekawe formy uwzględniające czynnik rekreacyjny, odprężający i mobilizujący do dalszych wysiłków. Terapeuta dobiera odpowiednie metody porozumiewania się z uczestnikami, kierując się przede wszystkim ich możliwościami psychofizycznymi. Stosowane są ćwiczenia oddechowe i oddechowo-głosowe, ćwiczenia słuchowe oraz ćwiczenia usprawniające język, żuchwę i wargi.

            Sala rehabilitacji ruchowej

            Uczestnicy WTZ biorą również udział w zajęciach organizowanych na sali rehabilitacyjnej, które pozwalają na rozładowanie emocji, rozluźnienie i odprężenie od typowych zajęć tematycznych. Każdy uczestnik ma indywidualny tok usprawniania ruchowego, opracowany przez rehabilitanta, z uwzględnieniem zaleceń i orzeczeń lekarskich. Ma to na celu właściwe stymulowanie rozwoju organizmu, rozwój sprawności psychofizycznej, kształtowanie korzystnych nawyków ruchowych, korekcję oraz kompensację odchyleń i braków rozwojowych. Do dyspozycji uczestników w sali rehabilitacyjnej są rowery treningowe, stepper, materace, drabinki, atlas, stół terapeutyczny do ćwiczeń manualnych, stół do tenisa stołowego, rotory. Osoby z dysfunkcjami narządu ruchu (przykurcze, ograniczenia ruchomości) ćwiczą na podwieszkach w uniwersalnym gabinecie usprawniania leczniczego (UGUL).

            Dodatkowo w placówce prowadzone są także zajęcia teatralne (przez wykwalifikowanego teatrologa), zajęcia taneczne oraz zajęcia na sali rehabilitacyjnej pn. zdrowy kręgosłup.

(krzan)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wabrzezno-cwa.pl




Reklama
Wróć do