
Uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych w Wąbrzeźnie dzięki udziałowi w projektach Erasmusa+ poznają świat i ludzi, zdobywają cenne doświadczenia oraz doskonalą znajomość języków obcych. W pierwszym semestrze bieżącego roku szkolnego młodzież uczestniczyła już w kilku zagranicznych wyjazdach. W szkoleniach biorą również udział nauczyciele placówki.
Jak poinformowała Aleksandra Ługiewicz (anglistka i autorka projektów), od września 2021 roku w szkole realizowany jest m.in. projekt pn. „Collective Action for Respect and Empathy”. – W ramach tej mobilności odbyło się szkolenie dla nauczycieli w Jassi, w Rumunii – mówi Aleksandra Ługiewicz. – Nauczyciele uczestniczyli w warsztatach poświęconych zapobieganiu agresji, sposobom radzenia sobie z odrzuceniem, a co najważniejsze, wzmacnianiu pozytywnych cech ucznia – relacjonuje koordynatorka projektu.
– Z kolei w listopadzie ubiegłego roku w Turcji, w miejscowości Balikesir spotkała się młodzież z sześciu partnerskich szkół. Uczniowie wzięli udział w warsztatach pn. „How to be a good friend”. Jednym z elementów była drama na temat przeciwstawiania się bullyingowi (w jęz. ang.– zjawisko tyranizowania, zastraszania) i umiejętności zachowania się w trudnych sytuacjach. Ponadto, tak jak zawsze, nie mogło zabraknąć czasu na zwiedzanie nowych miejsc. Na trasie wycieczek znalazły się Efez, Troya i Sirince. Zakończenie tego projektu zaplanowane jest na marzec tego roku. Podsumowanie odbędzie się w bułgarskiej miejscowości Haskovo – opisuje nauczycielka.
Kolejny projekt to „Communication is an Art.” Dotyczy poznawania sposobów skutecznej komunikacji. Jednym z jego elementów był wyjazd do Marupe na Łotwie, który zrealizowano w październiku 2021 roku. – W Marupe odbyła się prezentacja prac na temat dziedzictwa narodowego każdego z partnerskich krajów – mówi Aleksandra Ługiewicz. Tytuł prezentacji brzmiał „Our country’s contribution to the European Cultural Heritage”. Nasz grupa przygotowała prezentację w formie e-booka. Przybliżyliśmy pozostałym uczestnikom projektu sylwetki największych Polaków: papieża Jana Pawła II, kobietę naukowca Marię Curie Skłodowską, astronoma Mikołaja Kopernika, kompozytora Fryderyka Chopina i króla Jana III Sobieskiego. Współczesną Polskę reprezentowali: Robert Lewandowski, podziwiany przez młodych ludzi sportowiec, a ponadto Andrzej Sapkowski twórca Wiedźmina oraz zespół pieśni i tańca Mazowsze. Pokazaliśmy też znane miejsca – Białowieżę, Wieliczkę, Warszawę, Kraków, Toruń, Malbork. Opowiedzieliśmy trochę o naszej najnowszej historii, przedstawiając np. jak wielkie znaczenie dla przemian w Polsce miała Solidarność – relacjonuje Aleksandra Ługiewicz. Przy okazji uczestnicy mobilności zwiedzila też stolicę Łotwy – Rygę.
Natomiast w styczniu tego roku w ramach Erasmusa+ wąbrzeźnianie odwiedzili Turcję. – Byliśmy w Kilis. Jest to 300 tys. miasto tuż przy granicy z Syrią. Mogliśmy więc poznać zupełnie inne oblicze Turcji, ponieważ 2/3 uczniów to młodzież syryjska – mówi Aleksandra Ługiewicz.
Na miejscu grupy uczestniczące w projekcie prowadziły prezentacje na temat „Create to Communicate”. – Przygotowaliśmy relacje z akcji przeprowadzonych w naszej szkole, m.in. zabawy andrzejkowej, połączonej ze zbiórką pieniędzy na cele charytatywne, a także akcji „Szlachetna Paczka”, podczas której organizowaliśmy przedświąteczną pomoc dla osób w trudnej sytuacji materialnej. Poza tym przypomnieliśmy akcję zbierania plastikowych nakrętek, której celem jest nie tylko pomoc ludziom w potrzebie, ale także propagowanie świadomości ochrony środowiska, segregacji śmieci i przetwarzania odpadów. Pokazaliśmy, jak można dać drugie życie niektórym przedmiotom, jakie mieliśmy pomysły na wyroby ze zużytego plastiku, papieru, puszek itp. Prezentując te działania chcieliśmy zakomunikować, że nie jesteśmy obojętni na krzywdę i biedę innych ludzi, a także jak ważne jest dla nas nasze środowisko i troska o naszą planetę – wyjaśnia nauczycielka. Grupa zwiedzała też miasta Kilis, Gaziantep, prowincję Hatay. Niewątpliwą atrakcją było zobaczenie pierwszego kościoła św. Piotra, świątyni wykutej w skale.
W lipcu 2021 odbyło się szkolenie dla nauczycieli w Izmirze, w Turcji. Były to warsztaty digital classrom, prowadzone przez pracowników uniwersytetu w Izmirze. Dotyczyły wykorzystania nowoczesnych narzędzi IT w pracy nauczyciela. – Nieco później, na przełomie września i października, realizowaliśmy mobilność w Botoszani, w Rumunii. Nasi uczniowie uczestniczyli w zajęciach praktycznych i komputerowych, podczas których projektowali wymarzone klasy lekcyjne, szkoły swoich marzeń. Zwiedzaliśmy też miasta Botoszany i Suczawa.
Na początek marca 2022 zaplanowany został wyjazd do Francji. Jako pełen wrażeń i nowych doświadczeń zapowiada się ponadto kwiecień tego roku, kiedy to zaplanowano wyjazd do Rumunii, do miejscowości Ste. Mobilność dotyczy projektu „New Era in Education”.
Podczas wszystkich wyjazdów młodzież zakwaterowana jest u miejscowych rodzin. Dzięki temu uczestnicy mobilności mają szansę poznawania codziennego życia i zwyczajów, panujących w danym kraju, w danej rodzinie. Zawiązują się nowe przyjaźnie, pozostają wrażenia i nowa wiedza na temat innych krajów. Jak podkreśla Aleksandra Ługiewicz, bardzo ważnym aspektem zagranicznych wyjazdów jest doskonalenie umiejętności językowych. Językiem komunikacji jest zawsze angielski. Podróże dają młodym ludziom otwartość na świat, pozwalają na docenianie roli nauki. – W wyjazdach uczestniczą uczniowie, wykazujący się aktywnością, zaangażowaniem w dodatkowe prace, i oczywiście, umiejętnościami językowymi – podkreśla Aleksandra Ługiewicz.
Wyjazdy są dla uczniów całkowicie bezpłatne, nie ponoszą oni żadnych kosztów. Wszystkie wydatki, np. przelot, pobyt itd. opłacane są z grantu, otrzymanego przez szkołę z Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+.
W tym roku szkolnym wyjazdy są bardzo zintensyfikowane z powodu wcześniejszych ograniczeń, wynikających z sytuacji epidemicznej, a także ze względu na naukę zdalną. Wszystkie trzy projekty kończą się w sierpniu tego roku.
(krzan)
Fot. (nadesłane)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie