
VET, tj. Vocational Education and Training to projekt pn. „Ready, steady, work II”, realizowany w Zespole Szkół w Wąbrzeźnie w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego.
Jest to już kolejny projekt wspierający zagraniczne mobilności edukacyjne uczniów, realizowany w ramach programu Erasmus+. Jest on współfinansowany przez Unię Europejską. Jego integralną częścią są praktyki zawodowe uczniów w Niemczech oraz w Szwecji. Jak informuje wicedyrektor szkoły Hanna Kowalska, na realizację projektu placówka pozyskała aż 127 tys. 552 euro unijnego dofinansowania.
– Wśród najważniejszych celów naszego projektu mogę wymienić doskonalenie umiejętności zawodowych uczniów, nabycie przez nich tzw. kompetencji miękkich, jak np. umiejętność pracy w międzynarodowym zespole, zarządzanie czasem i budżetem, kształtowanie relacji interpersonalnych – wylicza Hanna Kowalska. – Nie można też zapomnieć o rozwijaniu tolerancji i otwartości na wielokulturowość, budowaniu szacunku dla odmienności i poszanowaniu wartości Unii Europejskiej. Ponadto udział w projekcie uzmysławia uczniom istotę i znaczenie formalnego, ale także pozaformalnego, innowacyjnego uczenia się przez całe życie, konieczność podnoszenia poziomu kompetencji przedsiębiorczości, kreatywności, kompetencji cyfrowych i zmysłu inicjatywy – wylicza.
Na przełomie marca i kwietnia uczestnicy projektu odbyli czterotygodniowe praktyki zagraniczne. Pracując w hotelach, siedem uczennic technikum żywienia i usług gastronomicznych oraz jedna uczennica technikum hotelarskiego doskonaliło swoje kompetencje zawodowe. Ponadto czterech uczniów technikum logistycznego pracowało w magazynie logistycznym, gdzie miało możliwość praktycznego poznania tajników swojego zawodu. Wszystkie miejsca praktyk były zlokalizowane na terenie niemieckiej Turyngii. Jak wyjaśnia Hanna Kowalska, praktyki w Niemczech to pierwsza z dwóch mobilności, przewidzianych w projekcie. Drugą stanowią praktyki zawodowe w Szwecji.
Nie samą pracą człowiek żyje, więc oprócz praktyk uczestnicy mobilności mieli zagwarantowany także program kulturowy. Jego elementy to m.in. wycieczki do Eisenach, Erfurtu i Gothy, zwiedzanie zamku Wartburg, poznawanie miasteczek, w których funkcjonowały hotele – miejsca praktyk. Oczywiście, nie brakowało równie czasu wolnego, który młodzież efektywnie wykorzystała.
– Praktyki zagraniczne to część długofalowej strategii naszej szkoły, której celem jest przygotowanie uczniów do pracy na europejskim rynku pracy – mówi Hanna Kowalska. – Udział w programie Erasmus+ pozwala młodzieży na zdobycie cennego doświadczenia, które z pewnością zaowocuje w ich przyszłej karierze zawodowej. Doświadczenie to ma odzwierciedlenie w dokumentach europejskich, typu Europass Mobilność, certyfikat uczestnictwa w praktykach zagranicznych – podsumowuje.
W czerwcu ubiegłego roku, decyzją Zarządu Narodowej Agencji Programu Erasmus+ oraz Europejskiego Korpusu Solidarności, wniosek przygotowany przez wąbrzeską placówkę w ramach Akcji 1. Mobilność osób uczących się i kadry w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego – projekty krótkoterminowe (KA122-VET) został zaakceptowany. W konkursie wniosków VET aplikowało tym razem aż 410 szkół, a tylko 48. szkołom udało się przejść pozytywnie proces weryfikacji wniosków. Narodowa Agencja Programu Erasmus+ oraz Europejski Korpus Solidarności przyznały Zespołowi Szkół w Wąbrzeźnie grant europejski w wysokości 127 tys. 552 euro na realizację projektu nr 2024-1-PL01-KA122-VET-000214844.
(krzan)
Fot. (nadesłane)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie