
Uczniowie po raz ostatni pisali egzamin na zakończenie podstawówki. Z polskim i matematyką najlepiej poradzili sobie 6-klasiści z Wąbrzeźna, z angielskim – z gminy Dębowa Łąka
Sprawdzian szóstoklasisty składał się z dwóch części. Pierwsza z nich sprawdzała wiedzę z języka polskiego i z matematyki, w tym wykorzystywanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym. Druga część dotyczyła języka obcego: angielskiego albo niemieckiego. Średnia dla naszego powiatu za część pierwszą wynosi 56 proc. Tak samo wypadły powiaty: chełmiński, lipnowski i żniński. Gorzej poradziły sobie tylko grudziądzki, nakielski i tucholski (55 proc.). Najlepiej w tej części wypadły powiaty: brodnicki i toruński – średnia 61 proc.
Zdecydowanie lepiej uczniowie naszego powiatu poradzili sobie z językiem polskim niż z matematyką. Średnia z tego przedmiotu wynosi 66 proc. Tyle samo mają powiaty: aleksandrowski, chełmiński, golubsko-dobrzyński, tucholski i żniński. Gorzej od nas wypadli uczniowie z powiatów: grudziądzkiego, lipnowskiego i nakielskiego – ich średnia to 65 proc. Najlepiej część polonistyczną napisali szóstoklasiści z powiatów: radziejowskiego, toruńskiego i włocławskiego – średnia 70 proc. Średnia z matematyki dla naszego powiatu wynosi 46 proc. Tyle samo ma powiat lipnowski. Słabiej wypadły powiaty: grudziądzki (45 proc.), nakielski (44 proc.) i tucholski (44 proc.). Najlepsi z matematyki są szóstoklasiści z powiatów: brodnickiego i toruńskiego. Ich średnia to 53 proc.
Jeśli chodzi o języki obce, to w naszym powiecie w porównaniu z innymi powiatami bardzo dobrze wypadł język niemiecki: 62 proc. Lepiej napisali tylko uczniowie z powiatu sępoleńskiego – 63 proc. Średnia naszego powiatu z języka angielskiego to 61 proc. Tyle samo mają powiaty: rypiński i golubsko-dobrzyński. Gorszy wynik odnotowały tylko powiaty: grudziądzki i lipnowski – 60 proc. Najlepiej wypadł powiat bydgoski – 71 proc.
A jak wyglądają wyniki w poszczególnych gminach naszego powiatu? Za część pierwszą najwyższą średnią osiągnęło miasto – 59 proc. Za Wąbrzeźnem uplasowały się: gmina Dębowa Łąka – 56 proc., gmina Wąbrzeźno – 55 proc., gmina Płużnica – 52 proc. i gmina Książki – 51 proc. Najwyższą średnią z języka angielskiego osiągnęła gmina Dębowa Łąka – 68 proc. Następnie: gmina Wąbrzeźno – 64 proc., miasto – 62 proc., gmina Płużnica – 53 proc. i gmina Książki – 50 proc. Sprawdzian z języka niemieckiego pisali uczniowie z Wąbrzeźna – 68 proc. i Książek – 55 proc.
Matematyka słabo
Przyjrzyjmy się teraz wynikom w poszczególnych szkołach. Średnia z pierwszej części (język polski plus matematyka) dla Szkoły Podstawowej w Płużnicy wynosi 52 proc., a z języka angielskiego 53 proc.
– Jeśli chodzi o część pierwszą, to mamy wzrost o jeden stanin (skala staninowa jest wykorzystywana do porównywania i komentowania wyników uczniów uzyskanych podczas egzaminów – red.). Dużo słabiej wypadła matematyka. Zaniża całą pierwszą część sprawdzianu. Można się zastanawiać nad przyczynami: czy program jest za obszerny, może błąd tkwi w formułowaniu zadań, może nie ma jedności pomiędzy teoretykami a praktykami. Problem tkwi też w motywacji dzieci. Nie ma żadnej konkurencji, bo wszystkie idą do jednego gimnazjum – mówi Elżbieta Małek, dyrektor szkoły.
Aby poprawić ubiegłoroczne wyniki, szkoła współpracowała z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli, co przekładało się na szereg szkoleń tematycznych dla pedagogów i pracą z doradcą.
– Wspólnie pracowaliśmy nad tym jak uczyć, jakimi metodami, jak oceniać, żeby motywować. Ściśle współpracowaliśmy też z rodzicami – dopowiada dyrektor Małek.
Szkoła Podstawowa w Książkach po raz pierwszy odnotowała tak słabe wyniki ze sprawdzianu szóstoklasistów. Wynik za część pierwszą wynosi 51 proc., za język angielski 50 proc., a za niemiecki 55 proc.
– Słabsze dzieci pod kątem nauczania oraz fakt, że to był ostatni sprawdzian mogły zaważyć na wynikach – komentuje dyrektor Ewa Jędrzejewska-Głowacka.
Z wyników nie jest też zadowolona Bogumiła Frankiewicz, dyrektor Szkoły Podstawowej w Wielkich Radowiskach. Uczniowie za pierwszą część uzyskali 52 proc., a za drugą – z języka angielskiego – 71 proc. Do tej pory szkoła miała bardzo dobre wyniki.
– Zawaliliśmy matematykę – przyznaje dyrektorka. – Matematyka była trudna. Poza tym słabsza klasa i motywacja o wiele mniejsza, bo to ostatni egzamin.
Mimo realizowania programu poprawy efektywności kształcenia, średnie wyniki Szkoły Podstawowej w Dębowej Łące też nie są zadowalające: 51 proc. za część pierwszą i 57 proc. za język angielski.
– Nieliczna klasa, zróżnicowany poziom oraz różny stopień przyswajania wiedzy i uczenia się – wymienia czynniki, które wpłynęły na wyniki Justyna Świdzicka, dyrektor szkoły.
Usatysfakcjonowana jest natomiast Danuta Klonowska, dyrektor Szkoły Podstawowej w Łobdowie. Jej uczniowie z części pierwszej osiągnęli wynik 63 proc., a z języka angielskiego 70 proc.
– Realizowaliśmy program poprawy efektów kształcenia. Chodziło o podniesie jakości uczenia i nauczania w szkole. Poza tym uczniowie mieli zadawane raz na dwa tygodnie dodatkowe prace zgodne z podstawą programową – mówi dyrektorka. – Praca musi być zaplanowana i konsekwentnie realizowana. Trzeba poszukać słabszych stron i nad nimi pracować.
Średnio nieco słabiej
W gminie Wąbrzeźno średnie wyniki z części pierwszej przedstawiają się następująco: Szkoła Podstawowa w Jarantowicach – 63 proc., Szkoła Podstawowa w Myśliwcu – 52 proc., Szkoła Podstawowa w Ryńsku – 56 proc. i Szkoła Podstawowa w Zieleniu – 50 proc. Z języka angielskiego średnie wyniki wyglądają natomiast tak: Szkoła Podstawowa w Jarantowicach – 71 proc., Szkoła Podstawowa w Myśliwcu – 49 proc., Szkoła Podstawowa w Ryńsku – 71 proc. i Szkoła Podstawowa w Zieleniu – 63 proc.
– Średnie wyniki są nieco słabsze od ubiegłorocznych, trudno jest jednak jednoznacznie oceniać oraz porównywać wyniki w kolejnych latach, kiedy co roku test o różnym stopniu trudności pisze inna grupa uczniów – komentuje Justyna Zarębska, inspektor do spraw oświaty w Urzędzie Gminy Wąbrzeźno. – Na wynik średni składa się wiele czynników, w tym tak ważna motywacja. Cieszy fakt, że część uczniów jednostkowo w poszczególnych szkołach osiągnęła maksymalne 100 pkt., a szkoły osiągnęły średnią krajową bądź się do niej zbliżyły.
Pracowali i są efekty
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Wąbrzeźnie napisali sprawdzian z pierwszej części na 58 proc., a z części drugiej na 61 proc. (68 proc. język angielski i 62 proc. język niemiecki).
– Bardzo ładnie napisali język polski, na 69 proc. To wynik równy średniej województwa – mówi dyrektorka Wiesława Wróblewska. – Wdrożyliśmy program poprawy efektów kształcenia. Na podstawie wyników z poprzednich egzaminów wiedzieliśmy jakie umiejętności wypadały słabo – czytanie ze zrozumieniem i rozumowanie. Zaczęliśmy nad tym pracować. Efekty są.
Średnie wyniki Szkoły Podstawowej nr 3 w Wąbrzeźnie to: 59 proc za część pierwszą i 63 proc. za język angielski.
– Klasa VI b osiągnęła wynik 71 proc. z języka polskiego. Ta sama klas miała 58 proc. z matematyki, czyli o 4 proc. lepiej niż średnia krajowa. Wynik klasy VI a z matematyki wynosi 54 proc. czyli jest równy średniej krajowej – mówi dyrektor Małgorzata Taczyńska.
Żeby poprawić wyniki szkoła realizowała naprawczy program podnoszenia efektywności kształcenia.
Uczniowie i nauczyciele mogą odetchnąć z ulgą. Od przyszłego roku szkolnego sprawdzian szóstoklasisty zostanie zniesiony. Decyzja o likwidacji egzaminu zapadła, ponieważ jak stwierdziła minister edukacji Anna Zalewska „o niczym szczególnym nie decydował”.
(pg)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie