Reklama

Słodko-gorzkie pożegnanie szóstoklasistów

Gazeta CWA
02/06/2016 09:30

Uczniowie po raz ostatni pisali egzamin na zakończenie podstawówki. Z polskim i matematyką najlepiej poradzili sobie 6-klasiści z Wąbrzeźna, z angielskim – z gminy Dębowa Łąka

Sprawdzian szóstoklasisty składał się z dwóch części. Pierwsza z nich sprawdzała wiedzę z języka polskiego i z matematyki, w tym wykorzystywanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym. Druga część dotyczyła języka obcego: angielskiego albo niemieckiego. Średnia dla naszego powiatu za część pierwszą wynosi 56 proc. Tak samo wypadły powiaty: chełmiński, lipnowski i żniński. Gorzej poradziły sobie tylko grudziądzki, nakielski i tucholski (55 proc.). Najlepiej w tej części wypadły powiaty: brodnicki i toruński – średnia 61 proc. 

Zdecydowanie lepiej uczniowie naszego powiatu poradzili sobie z językiem polskim niż z matematyką. Średnia z tego przedmiotu wynosi 66 proc. Tyle samo mają powiaty: aleksandrowski, chełmiński, golubsko-dobrzyński, tucholski i żniński. Gorzej od nas wypadli uczniowie z powiatów: grudziądzkiego, lipnowskiego i nakielskiego – ich średnia to 65 proc. Najlepiej część polonistyczną napisali szóstoklasiści z powiatów: radziejowskiego, toruńskiego i włocławskiego – średnia 70 proc. Średnia z matematyki dla naszego powiatu wynosi 46 proc. Tyle samo ma powiat lipnowski. Słabiej wypadły powiaty: grudziądzki (45 proc.), nakielski (44 proc.) i tucholski (44 proc.). Najlepsi z matematyki są szóstoklasiści z powiatów: brodnickiego i toruńskiego. Ich średnia to 53 proc.

Jeśli chodzi o języki obce, to w naszym powiecie w porównaniu z innymi powiatami bardzo dobrze wypadł język niemiecki: 62 proc. Lepiej napisali tylko uczniowie z powiatu sępoleńskiego – 63 proc. Średnia naszego powiatu z języka angielskiego to 61 proc. Tyle samo mają powiaty: rypiński i golubsko-dobrzyński. Gorszy wynik odnotowały tylko powiaty: grudziądzki i lipnowski – 60 proc. Najlepiej wypadł powiat bydgoski – 71 proc. 
A jak wyglądają wyniki w poszczególnych gminach naszego powiatu? Za część pierwszą najwyższą średnią osiągnęło miasto – 59 proc. Za Wąbrzeźnem uplasowały się: gmina Dębowa Łąka – 56 proc., gmina Wąbrzeźno – 55 proc., gmina Płużnica – 52 proc. i gmina Książki – 51 proc. Najwyższą średnią z języka angielskiego osiągnęła gmina Dębowa Łąka – 68 proc. Następnie: gmina Wąbrzeźno – 64 proc., miasto – 62 proc., gmina Płużnica – 53 proc. i gmina Książki – 50 proc. Sprawdzian z języka niemieckiego pisali uczniowie z Wąbrzeźna – 68 proc. i Książek – 55 proc. 

Matematyka słabo

Przyjrzyjmy się teraz wynikom w poszczególnych szkołach. Średnia z pierwszej części (język polski plus matematyka) dla Szkoły Podstawowej w Płużnicy wynosi 52 proc., a z języka angielskiego 53 proc. 

– Jeśli chodzi o część pierwszą, to mamy wzrost o jeden stanin (skala staninowa jest wykorzystywana  do porównywania i komentowania wyników uczniów uzyskanych podczas egzaminów – red.). Dużo słabiej wypadła matematyka. Zaniża całą pierwszą część sprawdzianu. Można się zastanawiać nad przyczynami: czy program jest za obszerny, może błąd tkwi w formułowaniu zadań, może nie ma jedności pomiędzy teoretykami a praktykami. Problem tkwi też w motywacji dzieci. Nie ma żadnej konkurencji, bo wszystkie idą do jednego gimnazjum – mówi Elżbieta Małek, dyrektor szkoły. 

Aby poprawić ubiegłoroczne wyniki, szkoła współpracowała z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli, co przekładało się na szereg szkoleń tematycznych dla pedagogów i pracą z doradcą. 

– Wspólnie pracowaliśmy nad tym jak uczyć, jakimi metodami, jak oceniać, żeby motywować. Ściśle współpracowaliśmy też z rodzicami – dopowiada dyrektor Małek. 

Szkoła Podstawowa w Książkach po raz pierwszy odnotowała tak słabe wyniki ze sprawdzianu szóstoklasistów. Wynik za część pierwszą wynosi 51 proc., za język angielski 50 proc., a za niemiecki 55 proc. 

– Słabsze dzieci pod kątem nauczania oraz fakt, że to był ostatni sprawdzian mogły zaważyć na wynikach – komentuje dyrektor Ewa Jędrzejewska-Głowacka. 

Z wyników nie jest też zadowolona Bogumiła Frankiewicz, dyrektor Szkoły Podstawowej w Wielkich Radowiskach. Uczniowie za pierwszą część uzyskali 52 proc., a za drugą – z języka angielskiego – 71 proc. Do tej pory szkoła miała bardzo dobre wyniki. 

– Zawaliliśmy matematykę – przyznaje dyrektorka. –  Matematyka była trudna. Poza tym słabsza klasa i motywacja o wiele mniejsza, bo to ostatni egzamin.

Mimo realizowania programu poprawy efektywności kształcenia, średnie wyniki Szkoły Podstawowej w Dębowej Łące też nie są zadowalające: 51 proc. za część pierwszą i 57 proc. za język angielski. 

– Nieliczna klasa, zróżnicowany poziom oraz różny stopień przyswajania wiedzy i uczenia się – wymienia czynniki, które wpłynęły na wyniki Justyna Świdzicka, dyrektor szkoły. 

Usatysfakcjonowana jest natomiast Danuta Klonowska, dyrektor Szkoły Podstawowej w Łobdowie. Jej uczniowie z części pierwszej osiągnęli wynik 63 proc., a z języka angielskiego 70 proc. 

– Realizowaliśmy program poprawy efektów kształcenia. Chodziło o podniesie jakości uczenia i nauczania w szkole. Poza tym uczniowie mieli zadawane raz na dwa tygodnie dodatkowe prace zgodne z podstawą programową – mówi dyrektorka. – Praca musi być zaplanowana i konsekwentnie realizowana. Trzeba poszukać słabszych stron i nad nimi pracować.

Średnio nieco słabiej

W gminie Wąbrzeźno średnie wyniki z części pierwszej przedstawiają się następująco: Szkoła Podstawowa w Jarantowicach – 63 proc., Szkoła Podstawowa w Myśliwcu – 52 proc., Szkoła Podstawowa w Ryńsku – 56 proc. i Szkoła Podstawowa w Zieleniu – 50 proc. Z języka angielskiego średnie wyniki wyglądają natomiast tak: Szkoła Podstawowa w Jarantowicach – 71 proc., Szkoła Podstawowa w Myśliwcu – 49 proc., Szkoła Podstawowa w Ryńsku – 71 proc. i Szkoła Podstawowa w Zieleniu – 63 proc.

– Średnie wyniki są nieco słabsze od ubiegłorocznych, trudno jest jednak jednoznacznie oceniać oraz porównywać wyniki w kolejnych latach, kiedy co roku test o różnym stopniu trudności pisze inna grupa uczniów – komentuje Justyna Zarębska, inspektor do spraw oświaty w Urzędzie Gminy Wąbrzeźno. – Na wynik średni składa się wiele czynników, w tym tak ważna motywacja. Cieszy fakt, że część uczniów jednostkowo w poszczególnych szkołach osiągnęła maksymalne 100 pkt., a szkoły osiągnęły średnią krajową bądź się do niej zbliżyły.

Pracowali i są efekty

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Wąbrzeźnie napisali sprawdzian z pierwszej części na 58 proc., a z części drugiej na 61 proc. (68 proc. język angielski i 62 proc. język niemiecki). 

– Bardzo ładnie napisali język polski, na 69 proc. To wynik równy średniej województwa – mówi dyrektorka Wiesława Wróblewska. – Wdrożyliśmy program poprawy efektów kształcenia. Na podstawie wyników z poprzednich egzaminów wiedzieliśmy jakie umiejętności wypadały słabo – czytanie ze zrozumieniem i rozumowanie. Zaczęliśmy nad tym pracować. Efekty są. 

Średnie wyniki Szkoły Podstawowej nr 3 w Wąbrzeźnie to: 59 proc za część pierwszą i 63 proc. za język angielski. 

– Klasa VI b osiągnęła wynik 71 proc. z języka polskiego. Ta sama klas miała 58 proc. z matematyki, czyli o 4 proc. lepiej niż średnia krajowa. Wynik klasy VI a z matematyki wynosi 54 proc. czyli jest równy średniej krajowej – mówi dyrektor Małgorzata Taczyńska. 
Żeby poprawić wyniki szkoła realizowała naprawczy program podnoszenia efektywności kształcenia. 

Uczniowie i nauczyciele mogą odetchnąć z ulgą. Od przyszłego roku szkolnego sprawdzian szóstoklasisty zostanie zniesiony. Decyzja o likwidacji egzaminu zapadła, ponieważ jak stwierdziła minister edukacji Anna Zalewska „o niczym szczególnym nie decydował”. 
 

(pg)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wabrzezno-cwa.pl




Reklama
Wróć do