
16 i 17 września w Wąbrzeskim Domu Kultury krakowski teatr „Kurtyna” zaprezentował profilaktyczne przedstawienia dla uczniów miejskich szkół podstawowych oraz przedszkoli. Inicjatorem wydarzenia było Wąbrzeskie Centrum Profilaktyki Terapii i Integracji Społecznej. Profilaktyka na scenie to efekt działań w ramach Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Teatr „Kurtyna” od wielu lat w scenicznej formie prezentuje zagrożenia, na jakie narażone są dzieci. – Przedstawienia propagują drogi rozsądnego i lepszego życia, pozytywne wzorce postępowania oraz wymagania, stawiane młodym ludziom przez dzisiejszy świat – wyjaśniają pracownicy WCPTiIS. – W opinii pedagogów i psychologów, prezentowane przez „Kurtynę” widowiska artystyczne z zakresu profilaktyki uzależnień są bardzo atrakcyjne i zawierają wartościowe przesłania. Praca teatru została doceniona w całej Polsce, znajdując uznanie w wielu instytucji, placówek edukacyjnych oraz Gminnych i Miejskich Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – dodają inicjatorzy akcji.
Adresatami pierwszego przedstawienia pt. „Miś niegrzeczniś” były przedszkolaki oraz dzieci z klas 0-3 szkoły podstawowej. Dzięki profilaktycznej bajce dzieci poznały zasady profilaktyki uzależnień, a także przekonały się o zagrożeniach wynikających ze stosowania łatwo dostępnych używek i lekarstw. Przekonały się też, jak szkodliwy wpływ na zdrowie człowieka ma alkohol i papierosy. – Maluchu zobaczyły, jak należy zachowywać się w sytuacjach zwycięstwa i porażki, nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, poznały lepiej, co to jest empatia i szacunek dla słabszych. Ponadto aktorzy zachęcali je do czytania książek – mówią terapeuci.
Drugie przedstawienie pt. „Super żart” było adresowane do nieco starszych uczniów, tzn. klas IV-VI. – Jego celem było kształtowanie postaw aprobujących abstynencję i unikanie substancji psychoaktywnych – tłumaczą przedstawiciele WCPTiIS.
Tematyka przedstawienia dotyczyła ponadto umiejętności podejmowania racjonalnych decyzji w oparciu o posiadane informacje i ocenę skutków własnych działań, aktywną postawę wobec trudnych, życiowych problemów, radzenie sobie ze stresem, poszukiwanie pomocy, umiejętność krytycznego myślenia w kontekście analizy wpływu rówieśników i mediów na zachowanie, przywiązanie do wartości.
Z kolei ostanie przedstawienie pt. „Wygrać siebie” było adresowane do uczniów klas VII – VIII. Dzięki niemu uczniowie poznali takie zagadnienia jak: kształtowanie postaw społecznych przy wpływie Internetu, wrażliwość na krzywdę kolegów, radzenie sobie z negatywnymi emocjami, redukowanie lęku, zagrożenia powodowane przez środki uzależniające, czym jest depresja i wynikające z niej myśli samobójcze, samookaleczenia, poszerzenie wiedzy na temat substancji psychoaktywnych.
(krzan)
Fot. (nadesłane)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie