
W obecnych czasach cyfrowa szkoła nie pozostaje już tylko w sferze marzeń, ale coraz silniej staje się codziennością. Niekiedy nawet koniecznością, co uwodniła pandemia i zdalne nauczanie.
Jednak nowoczesne technologie są bardzo potrzebne również podczas nauki stacjonarnej. O jak najlepsze ich wykorzystanie dbają nauczyciele Zespołu Szkół w Wąbrzeźnie. Swoją wiedzę wzbogacają m.in. dzięki udziałowi w międzynarodowym projekcie Erasmus+, doskonaląc umiejętności w zakresie kodowania i robotyki.
– Okazuje się, że TIK nadal jest dla wielu nauczycieli wyzwaniem, a nadążanie za pędzącą do przodu technologią wymaga ciągłego doskonalenia swoich kompetencji cyfrowych – mówi Hanna Kowalska, wicedyrektor szkoły i autorka projektów unijnych.
W trosce o potrzeby uczniów i urozmaicanie zajęć, a także efektywniejszą motywację młodzieży do aktywnego udziału w lekcjach, nauczyciele Zespołu Szkół w Wąbrzeźnie wzięli udział w nowym projekcie europejskim „Digital Age, Innovative Teachers”, współfinansowanym przez Unię Europejską.
– Nasza szkoła była jedną ze 157. polskich szkół, które w 2021 roku aplikowały o granty europejskie. Jednak tylko 118. szkołom (w tym ZS w Wąbrzeźnie) udało się pozytywnie przejść proces weryfikacji projektu w ramach akcji „Mobilność uczniów i kadry edukacji szkolnej – projekty krótkoterminowe” – mówi Hanna Kowalska. – Narodowa Agencja Programu Erasmus+ oraz Europejski Korpus Solidarności pod koniec grudnia ubiegłego roku zaakceptowały nasz wniosek, przyznając naszej szkole grant w wysokości 11 tys. 760 euro. Z tego dofinansowania skorzystało pięcioro nauczycieli naszej szkoły, którzy wzięli udział w dziesięciodniowym kursie robotyki i kodowania w Turcji (Antalya) – dodaje.
Jak podkreśla Hanna Kowalska, umiejętne korzystanie z nowoczesnych narzędzi cyfrowych pomaga w kreatywny sposób tworzyć ciekawe scenariusze lekcji, które zaciekawią i zainspirują uczniów oraz samych nauczyciele.
– Dzięki udziałowi w kursie nauczyciele pogłębili swoją wiedzę z zakresu technologii informacyjnej, doskonaląc swój warsztat pracy, umożliwiający prowadzenie zajęć w ciekawszej i bardziej przyjaznej dla uczniów formule. A trzeba wziąć pod uwagę, że młode pokolenie swoimi umiejętnościami cyfrowymi często wyprzedza nauczycieli. Musimy więc dbać o to, aby nie pozostawać w tyle. Poza tym kurs ten pozwolił nauczycielom podnieść poziom swoich kompetencji metodycznych i funkcjonalnych umiejętności cyfrowych, zwiększyć swoje szanse na zainteresowanie uczniów zdobywaniem w szkole nowej wiedzy oraz umiejętności poprzez ich aktywizację, integrację i indywidualizację nauczania dzięki wykorzystaniu TIK – opisuje wicedyrektor Zespołu Szkół w Wąbrzeźnie.
Dzięki wiedzy zdobytej na kursie, nauczyciele zapewniają sobie dostęp do bezpłatnych aplikacji i gier edukacyjnych, dostępnych online, które pozwalają na atrakcyjne dla ucznia przekazywanie zasobów treści. – Pozwalają w naturalny sposób wspomagać nauczanie, nadając temu procesowi bardziej interaktywny, dynamiczny i dostosowany do współczesnej percepcji ucznia charakter, niż metody tradycyjnej szkoły – podsumowuje Hanna Kowalska.
(krzan)
Fot. (nadesłane)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie