Reklama

Jak rozmawiać o wojnie?

Gazeta CWA
16/03/2022 11:57

Ministerstwo Edukacji i Nauki wydało zalecenia dla nauczycieli i pedagogów szkolnych, które mogą przydać się wszystkim.

Wojna w Ukrainie wstrząsnęła Polską i całym światem. Dzieci i młodzież doświadczają ogromnego lęku, strachu o zdrowie i życie swoje oraz najbliższych. Od kilku ostatnich dni towarzyszą im niewyobrażalnie trudne, nieznane dotąd emocje i odczucia, z którymi bez pomocy osób dorosłych nie będą w stanie przetrwać okresu wojny, nie tracąc zdrowia fizycznego i psychicznego oraz poczucia bezpieczeństwa.

W polskich szkołach uczy się obecnie ponad 60 tysięcy ukraińskich uczniów, a wkrótce będzie ich znacznie więcej. Dlatego ogromnym wyzwaniem jest zapewnienie realnej pomocy wszystkim, którzy przybyli z Ukrainy w ostatnich dniach. W takiej sytuacji kadra pedagogiczna polskich szkół i placówek powinna być gotowa do podejmowania nowych zadań i obowiązków pod każdym względem. Istotną sprawą jest umiejętne prowadzenie rozmów na temat toczącej się wojny. W szkole niezbędna jest rozmowa o emocjach uczniów, a także rzetelna, dostosowana do wieku i możliwości percepcyjnych dziecka informacja o aktualnej sytuacji zwiazanej z wydarzeniami w Ukrainie.

Zalecenia MEiN dla nauczycieli i wychowawców mają przesłanie dla wszystkich, którzy mają kontakt z uchodźcami. Istotne zapisy w tej korespondencji sprowadzają się do przestrzegania zasad pozwalających zneutralizować przeżytą przez uciekinierów traumę. Między innymi czytamy, że należy: nie wzbudzać niepotrzebnego lęku i niepokoju, dać dzieciom przestrzeń do mówienia o swoich uczuciach i emocjach; wskazać sposoby radzenia sobie w trudnej psychologicznie sytuacji, w obliczu obciążenia i strachu; bacznie obserwować dzieci pod kątem potrzeby zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej; podkreślić konieczność korzystania tylko ze sprawdzonych źródeł informacji, zaznaczając bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni; informować o instytucjach udzielających wsparcia w różnych sferach życia.

Podczas rozmów z dziećmi i młodzieżą z Ukrainy należy: uwzględnić ich potrzebę okazywania innych emocji i uszanować decyzję sprowadzającą się do konieczności rozmowy na temat toczącej się wojny; wzmacniać ich poczucie bezpieczeństwa; podejmować działania na rzecz aktywnego i pełnego włączenia dzieci ukraińskich w życie szkoły oraz środowiska lokalnego.

Natomiast z polskimi dziećmi należy rozmawiać o skutecznych sposobach i formach porozumiewania się z ukraińskimi kolegami, możliwościach pomocy w ich trudnej sytuacji, zapoznać z podstawowymi zwrotami w języku ukraińskim, angielskim lub rosyjskim, o ile ten ostatni nie powoduje dodatkowej traumy, wyrażać szacunek wobec osób i kultury innej narodowości.

Wojna w Ukrainie jest lekcją dla nas wszystkich, a przyjęcie uchodźców i umiejętność zapewnienia im bezpieczeństwa, w szerokim tego pojęcia zakresie, stanowi test z człowieczeństwa oraz ludzkiej empatii.

Oprac. B. Walas, fot. ilustracyjne

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo wabrzezno-cwa.pl




Reklama
Wróć do