
„Ready, steady, Spain!” Praktyki zawodowe w Hiszpanii to tytuł projektu Erasmus+, w którym mają okazję uczestniczyć uczniowie Zespołu Szkół w Wąbrzeźnie. Projekt potrwa do czerwca 2025 roku. Jego ważną częścią są między innymi dwie zagraniczne dwutygodniowe mobilności. Pierwsza (w Maladze) odbyła się w kwietniu, zaś kolejna (w Granadzie) czeka uczestników w listopadzie.
Jak informuje Hanna Kowalska, anglistka i koordynatorka projektu, uczniowie mogli odbyć praktyki zawodowe w Hiszpanii – w Maladze (w Torremolinos) w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+”.
- W kwietniu (od 14 do 27.04) piętnaścioro uczniów technikum ZS w Wąbrzeźnie, z klas o profilu technik logistyk (TL) oraz technik żywienia i usług gastronomicznych (TŻ) odbyło dwutygodniową praktykę zawodową w Hiszpanii. Uczniowie nie tylko zdobywali zawodowe doświadczenie, ale także doskonalili swoją znajomość języka angielskiego i hiszpańskiego – mówi Hanna Kowalska. - Praktyki były zorganizowane w wielkometrażowch sklepach sportowych (logistycy), a także w gastronomii (w barach, restauracjach i klubie Flamenco – żywieniowcy). Uczniowie pracowali na dwie zmiany, zaś po godzinie 16.00 mieli czas wolny. Nie zabrakło więc zwiedzania tego pięknego kraju i poznawania jego kultury – dodaje.
Podczas weekendu zorganizowano dla uczniów wycieczkę do Kordoby, gdzie odbyło się zwiedzanie miasta oraz słynnego Wielkiego Meczetu. Młodzież wyjechała ponadto do Caminito del Rey. - Zaprowadziła ich tam malownicza, prawie ośmiokilometrowa trasa w rejonie Malagi (Andaluzja) między wąwozami, kanionami i wielką doliną, przecinającą krajobrazy parku naturalnego Desfiladero de los Gaitanes, wąwozu wyrzeźbionego przez rzekę Guadalhorce, którego ściany sięgają 700 metrów głębokości – opisuje Hanna Kowalska.
- Praktyki zawodowe dały naszym uczniom możliwość podniesienie kompetencji zawodowych, kulturowych, interpersonalnych i językowych, a także utrwalenie nabytej w szkole wiedzy teoretycznej. Dodam, że językiem projektu jest język angielski – podkreśla Hanna Kowalska.
Uczestnicy wyjazdu żałują jedynie, że dwa tygodnie w słonecznej Hiszpanii minęły tak szybko. Na stronie internetowej szkoły opisali swoje wrażenia i refleksje. – Niestety, nasza andaluzyjska przygoda również dobiegła końca. Z Hiszpanii wracamy pełni wrażeń, z nowymi doświadczeniami, znajomościami i umiejętności, z głowami pełnymi pomysłów i z ogromną wiarą w siebie. Dwutygodniowe zagraniczne praktyki pozwoliły nam nie tylko rozwinąć się na polu zawodowym, ale również, a może przede wszystkim, rozwinąć kompetencje samodzielności, adaptacyjne, międzykulturowe oraz językowe. Ponieważ „podróże kształcą”, my także wróciliśmy odmienieni, bardziej samodzielni i z większą wiarą we własne umiejętności posługiwania się językiem obcym, a także radzenia sobie na stanowisku pracy w środowisku zagranicznym. Dzięki praktykom w Hiszpanii poznaliśmy odmienną od polskiej kulturę, inny światopogląd, co przyczyniło się do naszego osobistego i intelektualnego rozwoju. Polecamy każdemu taką formę rozwoju i nauki - poprzez doświadczenie. Już zazdrościmy kolejnej grupie wyjazdu w listopadzie na praktyki zawodowe w Granadzie – podsumowują.
(krzan)
Fot. (nadesłane)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie