
Earth Day znany też jako Światowy Dzień Ziemi, przypadający 22 kwietnia każdego roku, ma za zadanie promowanie postaw ekologicznych w społeczeństwie.
Ten dzień obchodzony jest wszechstronnie i różnorodnie, co często wymaga znacznie dłuższego czasu niż tylko 24 godziny. Przygotowanie prac plastycznych, stworzenie okolicznościowej wystawy i udostępnienie jej wszystkim zainteresowanym jest czasochłonne. Dlatego dopiero 29 kwietnia br., przy okazji spotkań z wychowawcami klas, z efektami artystycznej działalności swoich dzieci mogli zapoznać się rodzice uczniów i przedszkolaków Szkoły Podstawowej w Łobdowie.
Relację z tego wydarzenia przekazuje opiekunka samorządu uczniowskiego Iwona Mazurowska.
– Pierwsze odczucia rodziców wyrażone podczas zwiedzania wystawy to satysfakcja z działań swoich potomków, a w szczególnych przypadkach nawet zachwyt efektami pracy własnych dzieci. Nie działo się tak bez przyczyny. Wspólne prace poszczególnych oddziałów klasowych i grup przedszkolnych stanowiły jedyne w swoim rodzaju dzieła sztuki, tak pod względem merytorycznym jak i estetycznym. Oddział przedszkolny sześciolatków zwany potocznie „zerówką” stworzył pracę, która wygrała bez żadnych zastrzeżeń. Wszyscy oglądający wystawę uznali, że ta praca jest najlepsza pod każdym względem. Jednak pojawiły się wątpliwości związane z samodzielnością dzieci przy tworzeniu tego dzieła – mówi Mazurowska.
Żeby je rozwiać, zwróciliśmy się z konkretnym pytaniem w tej kwestii do wychowawczyni oddziału przedszkolnego „0” Marioli Cedro, która wyjaśnia.
– Ja tylko przyniosłam brzozową tapetę, która stała się bazą dla kolejnych dokonań moich sześciolatków i młodszych dzieci. Przyznaję się jeszcze do wycięcia nożyczkami konturów rąk moich dzieci, które znalazły się we wspólnym dziele. Dementuję informacje dotyczące namalowanych zwierząt, że były wykonane z użyciem szablonów. W 90 % jest to praca autorska dzieci. Same namalowały zwierzątka i to jak widać wyszło im bardzo dobrze. Fakt ten dowodzi, że dzieci są utalentowane i mają artystyczne predyspozycje. Stawiam na samodzielność moich podopiecznych i nie rozumiem podejrzeń związanych z pracą zwycięską wystawy z okazji Dnia Ziemi. Tak się zdarza, że i grupa przedszkolaków jest utalentowana, kreatywna i samodzielna. O to chodzi w edukacji na każdym jej etapie, by wyzwalać możliwości, kreatywność i rozwój osobistych cech osobowości, by ukształtować, albo chociaż wskazać kierunek rozwoju właściwy dla każdego pojedynczego młodego człowieka – twierdzi nauczycielka.
Podobnie było w Szkole Podstawowej w Dębowej Łące. Zgodnie z informacją przekazaną przez nauczycielkę Annę Szefler na Dzień Ziemi przygotowano plakat z pytaniami, co można zrobić, żeby zadbać o naszą planetę.
– Rozmawialiśmy o ekologii, segregacji śmieci. Dzieci dowiedziały się jaki wpływ na środowisko ma jego zanieczyszczanie. Po przeanalizowaniu tak ważnego tematu nadszedł czas przygotowania się do świąt majowych. 29 kwietnia br., zajęcia miały w przedszkolu barwy ojczyste, nawiązujące do tytułu wiersza Czesława Janczarskiego. Cytowany tekst tego autora: „Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie. A na tej fladze biel jest i czerwień. Czerwień to miłość, biel – serce czyste. Piękne są nasze barwy ojczyste.” Wiersz ten był motywem przewodnim dnia zajęć edukacyjnych przedszkolaków w SP w Dębowej Łące. Dzieci rozmawiały o Polsce, poznały 3 symbole narodowe: hymn, flagę, godło. Wiedzą już w jakich sytuacjach jest śpiewany hymn i jaką postawę należy przyjąć podczas jego wykonywania. Nasi podopieczni wykonali też prace plastyczne związane z ojczyzną, poznały historię powstania ojczystego kraju i największe polskie miasta – podaje Anna Szefler.
Cytowany powyżej wiersz o miłości i czystym sercu w odniesieniu do barw narodowych jest utworem wartym przypomnienia także dorosłym Polakom.
B. Walas
Fot. nadesłane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie