
Jak informuje wąbrzeski urząd miasta, w 2018 roku do utylizacji zgłoszono nieco ponad 38 ton wyrobów azbestowych. Wnioskodawcy mogą otrzymać dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z budżetu miasta
Od 2011 roku do grudnia 2017 roku w Wąbrzeźnie zutylizowano ogółem 164,3 tony wyrobów azbestowych na łączną kwotę 97 tys. 646,88 zł. Według danych z końca ubiegłego roku do unieszkodliwienia, demontażu i wywiezienia pozostało jeszcze 456,85 t płyt azbestowo-cementowych, które znajdują się na 165. dachach budynków mieszkalnych, gospodarczych, garaży i wiat. Ponadto uporządkowania wymaga 4580 m rur i złączy azbestowo-cementowych.
– W tym roku do urzędu wpłynęło 14 wniosków na demontaż i odbiór ok. 38,15 tony azbestu (13 wniosków od osób fizycznych i jeden od Gminy Miasto Wąbrzeźno) – czytamy na stronie internetowej ratusza.
Koszt tego zadania, który wyniesie do 27 tys. 276,82 zł, zostanie pokryty w 70% ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu i w 30% z budżetu miasta. Demontażem, wywozem i unieszkodliwieniem azbestu zajmie się firma PHU „Gra-Mar” z Kowalewa Pomorskiego. Firma została wybrana w wyniku przeprowadzonego zapytania ofertowego. Azbest powinien być zutylizowany do końca października 2018 r.
Na całkowite usunięcie wyrobów azbestowych i ich zutylizowanie, zgodnie z Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu, właściciele nieruchomości mają czas do 2032 roku. Dotacje na jego usunięcie przydzielane są każdego roku na wniosek właściciela nieruchomości. Wnioski przyjmowane są w pierwszych miesiącach danego roku, po ogłoszeniu naboru przez Urząd.
Regulamin udzielania dotacji dla przedsięwzięć z zakresu usuwania azbestu w ramach realizacji Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Miasto Wąbrzeźno na lata 2012-2032 jest dostępny na stronie internetowej urzędu miasta.
oprac. (krzan)
fot. ilustarcyjne
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie