:-(

Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?



Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wąbrzeźnie sprawdzi rozwój dziecka

Zdrowie, Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna Wąbrzeźnie sprawdzi rozwój dziecka - zdjęcie, fotografia
  • Fotka nr 0 z 1
Gazeta CWA 11/10/2017 08:45

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wąbrzeźnie realizuje badania, które służą do oceny profilu sensorycznego dzieci. Na ich podstawie można wyłonić zaburzenia o podłożu motorycznym oraz zaburzenia modulacji

– Większość ludzi nie jest świadoma ani nie analizuje tego, w jaki sposób mózg koordynuje, przetwarza i integruje informacje zmysłowe oraz co dzieje się, gdy wykonujemy jakieś zadanie lub czynność – tłumaczy mgr Katarzyna Laudańska-Becker. – Systemy sensoryczne człowieka pracują automatycznie, umożliwiając między innymi chodzenie, chwytanie, utrzymywanie równowagi. Tymczasem, żeby osiągnąć harmonię w działaniu, trzeba posiadać „dobrą integrację”, czyli dobrą współpracę wszystkich systemów zmysłowych.

Rozwój procesów integracji sensorycznej przebiega w czterech etapach. Pierwszy związany jest z rozwojem czynności odruchowych i systemów zmysłowych. Pozwala zaspokajać dziecku potrzeby fizjologiczne oraz emocjonalne. Doświadczenia czuciowe budują wyobrażenie własnego ciała i rozwijają umiejętności ruchowe. Integrowanie wrażeń przedsionkowych (narząd równowagi) i proprioceptywnych jest niezbędne do kształtowania bezpieczeństwa grawitacyjnego oraz właściwego napięcia mięśniowego, reakcji posturalnych i ruchów gałek ocznych. 

Drugi etap wiąże się z z kształtowaniem dużej motoryki, planowania ruchu i koordynacji obydwu stron ciała, somatognozji. Percepcja ciała i koordynowanie ruchów są niezbędne do planowania czynności motorycznych tj. posługiwanie się sztućcami, rysowanie ołówkiem, pisanie, lepienie. Mapa ciała powstaje w wyniku integracji wrażeń dotykowych, proprioceptywnych, przedsionkowych. Automatyzacja czynności ruchowych zapewnia efektywne działanie i poczucie stabilności emocjonalnej. 

Trzeci to rozwój zdolności do wykonywania złożonych czynności ruchowych, do koordynacji wzrokowo-ruchowej, a także rozwój małej motoryki i dominacji stronnej ciała. 

Czwarty etap odnosi się do tzw. końcowych produktów pomyślnego rozwoju procesów zmysłowo-ruchowych, warunkujących powodzenie w szkole i samodzielność w życiu codziennym. Wyraża się to zdolnością do koncentracji uwagi, stabilnością emocjonalną, zdolnością do myślenia i organizowania wrażeń do skutecznego działania. 

– Nieprawidłowości powstałe na którymkolwiek z wymienionych etapów skutkują problemami w obrębie sfer percepcyjnych, ruchowych i zachowania – dodaje mgr Katarzyna Laudańska-Becker. –Mogą mieć różne nasilenie. Wyrażają się np. nieprawidłowym napięciem mięśniowym, brakiem umiejętności przyjęcia odpowiedniej postawy ciała, trudnościami w zaplanowaniu sekwencji ruchów, lękiem przed ruchem, wzmożoną wrażliwością na bodźce dotykowe czy słuchowe. Często deficytom integracji sensorycznej towarzyszą problemy emocjonalne (impulsywność, niska samoocena), obniżony poziom koncentracji uwagi, nadmierne pobudzenie lub wycofywanie się z codziennych aktywności, trudności w nauce, zaburzenia mowy. Biorąc pod uwagę ważność procesów przetwarzania sensorycznego i ich wpływ na życie, należy zwrócić szczególną uwagę na rozpoznanie preferencji sensorycznych  już u małych dzieci (wczesna interwencja sensoryczna).

Diagnoza procesów przetwarzania sensorycznego odbywa się na wielu płaszczyznach i etapach. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wąbrzeźnie  dysponuje przesiewowym narzędziem do oceny profilu sensorycznego dzieci. Badanie profilem sensorycznym dziecka obejmuje osiem skal i pozwala wyłonić obszary zaburzeń o podłożu motorycznym (dyspraksja i zaburzenia posturalne) oraz zaburzenia modulacji (nadreaktywność dotykowa i słuchowa, poszukiwanie wzrokowo-słuchowo-przedsionkowe, poszukiwanie czuciowo-przedsionkowe, poszukiwanie węchowo-smakowo- czuciowo- przedsionkowe). 

Uzyskane wyniki badania przesiewowego pozwalają określić bodźce, w stosunku do których pojawiają się reakcje obronne dziecka. Dzięki temu możliwe jest określenie obszarów wymagających szczegółowej diagnostyki w kierunku zaburzeń sensorycznych i zakres interwencji terapeutycznej. Poradnia znajduje się przy ulicy Wolności 35 w Wąbrzeźnie. Więcej informacji można uzyskać pod nr. tel. 56 688 21 75. 

oprac. (ToB)
fot. nadesłane

Reklama

poradnia psychologiczno-pedagogiczna w wąbrzeźnie - komentarze opinie

Dodajesz jako: |
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez wabrzezno-cwa.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

WPR sp. z o. o. z siedzibą w Golub-Dobrzyń 87-400, Rynek 20

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"