:-(

Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?



Europejska mobilność wizytówką ZSZ

Oświata, Europejska mobilność wizytówką - zdjęcie, fotografia
Gazeta CWA 02/07/2017 14:44

Nauczyciele i uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych w pełni czują się Europejczykami. Aktywnie uczestniczą w realizacji unijnych projektów, podróżują, doskonalą znajomość języka angielskiego i promują polską kulturę. W maju odwiedzili słoneczną Italię.

Europejska wizytówka

– Mamy świadomość, że działania prowadzone w naszej szkole w ramach programów unijnych, dawniej Comenius, obecnie Erasmus plus, są swego rodzaju wizytówką Zespołu Szkół Zawodowych – mówi Aleksandra Ługiewicz. – Młodzież od kilku lat wyjeżdża za granicę, doskonali umiejętności językowe w zakresie języka angielskiego, pokonuje pewne bariery, poznaje nowych ludzi i nowe kultury i przez to umacnia się w przekonaniu, że warto się uczyć. To dzięki naszym uczniom prace projektowe przebiegały sprawnie i rytmicznie. Młodzież zawsze była chwalona za dobre przygotowanie, pracowitość, aktywność i chęć współpracy – ocenia Aleksandra Ługiewicz. – Natomiast dla nas jako dla nauczycieli współpraca  międzyszkolna i wyjazdy do szkół partnerskich to szansa na poznanie pracy w tych placówkach, możliwość porównania systemów edukacyjnych i osiągnięć poszczególnych szkół. Spotkania, warsztaty, sesje robocze dostarczały nam cennych wskazówek do dalszej pracy.

Możemy zrewidować pewne postawy czy wprowadzać nowe praktyki do własnej pracy szkolnej. W niektórych wyjazdach uczestniczyli również nasi dyrektorzy. Była to dla nich okazja obserwowania pracy administracyjnej szkół, pracy tamtejszych dyrektorów i menadżerów – dodaje anglistka. Koordynatorki projektów podkreślają, że zawsze mogły liczyć na pomoc organu prowadzącego szkołę. – Wsparcie i zachęta do dalszych działań utwierdzały nas w przekonaniu, że wybraliśmy odpowiedni kierunek działań pozaszkolnych i aktywności dla naszej młodzieży. Doceniamy pomoc władz powiatu i będziemy kontynuować nasze działania, aby dalej  oferować uczniom  takie formy pracy pozalekcyjnej i możliwość rozwijania zainteresowań – podsumowują Aleksandra Ługiewicz i Hanna Kowalska.

Trochę więcej o projekcie

Przez ostatnie dwa lata ZSZ realizował projekt ERASMUS PLUS Partnerstwa Strategiczne „Access to School for Everyone”, tj. Szkoła dla Każdego. Krajami partnerskimi były Włochy, Francja, Grecja, Rumunia, Polska. Co jest istotą zrealizowanych działań? – Szeroko rozumiana różnorodność występuje w każdej szkole – mówią koordynatorki. – Dotyczy ona warunków materialnych rodziny uczniów, miejsca zamieszkania, zdolności intelektualnych uczniów, poziomu znajomości języków obcych, zainteresowań, a także innych realiów szkół, w tym różnych etapów kształcenia, nauczanych przedmiotów itp. Projekt skupiał się na różnorodności oraz integracji, dając możliwość lepszej nauki. Doświadczenia szkół w dziedzinie różnorodności i zróżnicowanie szkół partnerskich pod względem kształcenia (różne typy szkół) gwarantowały podejście interdyscyplinarne do podejmowanych działań. Natomiast wypracowane praktyczne narzędzia mają wspomagać szkoły i nauczycieli. Zajęcia z młodzieżą prowadzone były w formie zajęć pozalekcyjnych, m.in. spotkań głównie w soboty lub piątki po południu. Ich celem było wypracowanie materiału i przygotowanie zadań, które prezentowano na forum podczas międzynarodowych spotkań. Były one oceniane przez pozostałych partnerów (uczniów i nauczycieli). Uczestnicy projektu odbyli kilka spotkań z partnerskimi szkołami – na przełomie stycznia i lutego 2016 na Krecie, w marcu 2016 we Francji, we wrześniu 2016 w  Polsce (w Wąbrzeźnie), w marcu 2017 w Rumunii i w maju tego roku we Włoszech. 

Na pożegnanie Italia

W ostatnim wyjeździe uczestniczyli Nadia Drozdalska, Weronika Lisińska, Wojciech Lutostański, Agnieszka Marszałek, Marta Szulcecka oraz Kinga Żyła. Grupą opiekowały się  anglistki Aleksandra Ługiewicz i Hanna Kowalska. – Skład uczniów podczas wyjazdów trochę się zmieniał. Jednak uczniowie musieli też spełnić określone warunki, aby trafić do grupy, m.in. przyjmowali w swoim domach gości z partnerskich szkół, uczestniczyli w dodatkowych zajęciach w naszej szkole, wykazywali się pracą i zaangażowaniem – wyjaśnia Aleksandra Ługiewicz.

Po raz pierwszy w zagranicznej mobilności wzięła udział Nadia Drozdalska, która jako pierwszoklasistka już koordynowała program artystyczny podczas tego wyjazdu. I jak podkreśla Aleksandra Ługiewicz,  jest bardzo zaangażowana w życie szkoły. – Nie bałam się poznawania nowych ludzi, choć trochę obawiałam się czy poradzę sobie w porozumiewaniu po angielsku. Na szczęście moja „przyszywana mama” bardzo mi pomogła (uczniowie mieszkali w prywatnych domach uczestników projektu – red.). Stres bardzo szybko minął – wyjaśnia Nadia. – Mieszkałam pod miastem, a rodzice mojej włoskiej koleżanki prowadzili stadninę. W domu mieli mnóstwo gadżetów i przedmiotów użytkowych nawiązujących do charakteru tego miejsca. Miałam tam okazję pouczyć się jazdy konnej, pomagałam w różnych obowiązkach przy opiece nad zwierzętami. Było bardzo sympatycznie – ocenia Nadia. 

Weteranką mobilności jest Kinga Żyła. – To był mój czwarty wyjazd – mówi Kinga. – Za każdym razem czułam się pewniej, stawałam sie bardziej otwarta na poznawanie nowych ludzi i miejsc.  Również moja znajomość języka angielskiego jest coraz lepsza. Nie obawiałam się, że mogłabym sobie nie poradzić w komunikacji. Nie czuję bariery językowej. Po prostu trzeba zwykłe czynności omawiać po angielsku, trochę „myśleć” w tym języku – ocenia. 

Zakończenie projektu skłania do refleksji. – Trochę smutno, że to już koniec – mówi Weronika Lisińska. – Zżyliśmy się zarówno z sobą, jak też z uczniami partnerskich szkół, nauczycielami. Ale mam nadzieję, że nadal będziemy utrzymywać kontakty – dodaje. Popierają ją koleżanki. – Poznałyśmy sympatycznych, życzliwych ludzi. Traktowali nas jak członków rodziny, więc już teraz trochę tęsknimy. Ale niewykluczone, że jeszcze się spotkamy. Już prywatnie, nie w ramach projektu – planują dziewczęta.

Podczas pobytu we Włoszech grupa miała okazję poznać m.in. uroki Bolonii i Florencji, podziwiać zbiory muzealne, zabytki i krajobrazy. – We Florencji odwiedziliśmy uniwersytet, na którym studiował Mikołaj Kopernik – wspomina Weronika. – Widziałyśmy również freski Michała Anioła. Były niesamowite, sprawiały wrażenie trójwymiarowych – dopowiada Nadia.

Poznawanie innych krajów europejskich umożliwiło uczestnikom szersze spojrzenie na wiele spraw. – Ludzie żyją swobodnie, na ulicy uśmiechają się do siebie – mówi Nadia. – Włosi są bardzo dynamiczni. Na przykład podczas rozmowy dużo gestykulują – dopowiada Weronika. Ale na pożegnalnej uroczystej kolacji to polska grupa rozkręcała imprezę. – To my zaczęliśmy tańce. Pozostali uczestnicy spotkania szybko do nas dołączyli – mówią uczniowie ZSZ. Jak zaznaczają, różnic jest sporo, ale równie wiele jest podobieństw między narodowościami. – W porozumieniu nie przeszkadzały ani różnice językowe, ani wiek, ani charakter – oceniają zgodnie. 

Dla nauczycieli wyjazd wiązał się z doskonaleniem warsztatu pracy. – Odbywaliśmy sesje robocze, poświęcone głównie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Porównywaliśmy, w jaki sposób realizujemy te zadania w różnych systemach. Efektem jest m.in. scenariusz lekcji, omówiony i przeanalizowany przez nauczycieli „Szkoła dla każdego, bez względu na rasę, wyznanie itd.” – wyjaśnia Aleksandra Ługiewicz. 

Realizacja projektu „Access to School for Everyone” zakończyła się, jednak Aleksandra Ługiewicz i Hanna Kowalska już planują kolejne działania. Uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych w Wąbrzeźnie wyruszą zapewne na kolejne europejskie peregrynacje.
 

(krzan)
fot. nadesłane

Reklama

Europejska mobilność wizytówką ZSZ komentarze opinie

Dodajesz jako: |


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez wabrzezno-cwa.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

WPR sp. z o. o. z siedzibą w Golub-Dobrzyń 87-400, Rynek 20

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"